Forstærket indsats for børn

6. juli 2012
Scleroseforeningen i gang med nye initiativer for børn med sclerose. De første skal virke fra 1. september

Scleroseforeningens hovedbestyrelse skal på sit møde den 29. august behandle et forslag til en forstærket indsats for børn med sclerose. Allerede 1. september skal de første initiativer føres ud i livet.

Baggrunden er den internationale forskning, der viser, at der højst sandsynligt er flere børn med sclerose end læger og forskere i Danmark har været opmærksomme på. Forskning fra andre lande viser, at 3-10 procent af alle mennesker med sclerose er børn og unge. Samtidig bliver det mere og mere tydeligt, at en tidlig behandling af sclerose er meget afgørende for sygdomsforløbet.

Bredere tilbud

I dag tilbyder Scleroseforening gratis psykologbehandling og socialrådgivning til såvel børn som voksne, men foreningen ønsker at give et langt bredere tilbud til børn med sclerose og deres forældre. Foreningens direktør Mette Bryde Lind siger:

”I den enkelte familie har det stor indflydelse på hverdagen, at barnet eller den unge får sclerose. Forældre skal lære at takle sygdommen og de bekymringer, der følger med. Og barnet skal lære at leve med sclerose og samtidig leve en så normal tilværelse som muligt.

Samarbejde med andre

Derfor er der brug for en løbende støtte og rådgivning, og vi vil meget gerne bl.a. inddrage alle relevante parter, som barnet eller den unge har relationer til, og som i fællesskab kan yde bedst mulig hjælp og støtte,” siger Mette Bryde Lind.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.