Forskningsfredag: Motorisk træthed i fokus

15. februar 2013
Scleroseforeningen uddeler hvert år millioner til dansk scleroseforskning. Denne og de kommende fredage præsenterer vi de forskningsprojekter, som vi har støttet i 2013. Her fortæller Hartwig Siebner som sin undersøgelse af fænomenet motorisk træthed.

Mange mennesker med sclerose oplever en eller anden grad af motorisk træthed. Derfor har neurolog og professor i funktionel billeddannelse af hjernen, Hartwig Siebner, sat sig i spidsen for et pilotprojekt, hvor man vil undersøge fænomenet nærmere. Dertil har han fået 520.000 kroner af Scleroseforeningen.

»Træthed er et hyppigt og meget invaliderende symptom hos mange sclerosepatienter. Projektet vil undersøge og forsøge at finde årsagen til den motoriske træthed i hjernen, så man på længere sigt måske får mulighed for at tilpasse medikamenter og mindske symptomerne,« forklarer Hartwig Siebner.

Interne forbindelser i hjernen

Den motoriske hjernebark er det område i hjernen, der sender beskeder om bevægelse direkte videre til nerver og muskler. Den præ-motoriske hjernebark er den del af hjernen, der kontrollerer bevægelser og sikrer, at de udføres korrekt, men den sørger ikke for reel
bevægelse.»

Vi vil undersøge forbindelsen mellem det præ-motoriske område i hjernen og det motoriske område i hjernen og teste, om samarbejdet mellem de to dele svigter, når patienterne udvikler motorisk træthed,« siger Hartwig Siebner.

Projektet tager udgangspunkt i forskellige metoder. Første del er baseret på kliniske teknikker til undersøgelse af den centrale motoriske træthed, mens anden del bruger to teknikker, som måler, hvor godt den præ-motoriske hjernebark styrer den motoriske hjernebark. De to teknikker er elektroencefalografi (EEG) og magnetisk resonans (MR), hvor EEG giver mulighed for at måle den elektriske hjerneaktivitet. Ved brug af MR lyser hjerneaktiviteten op på billederne.

»Ved at blande de forskellige metoder kan vi bedre måle samspillet i hjernen. Vi vil undersøge 25 sclerosepatienter med motorisk træthed og 25 sclerosepatienter uden motorisk træthed.«

Strøm i hjernen

Hvis undersøgelserne viser, at der er et problem i samspillet mellem de to områder i hjernen, vil projektet forsøge med brug af smertefri elektrisk hjernestimulation.

»Konstant strøm gennem to elektroder på hovedet er en nem og smertefri behandling, som vi vil afprøve ved sclerosepatienter. Metoden anvendes i øjeblikket ved eksempelvis depression og slagtilfælde. Vi håber, at elektrisk stimulation af hjernen kan øge samspillet,«
fortæller Hartwig Siebner.

Han tilføjer, at problemet er, at det er svært at måle træthed. Indtil nu er det forsøgt gennem enkelte målinger, men dette projekt forsøger at klarlægge hele systemet ved at blande forskellige metoder. Træthed sker i hjernen og ikke i musklerne, og det er derfor væsentligt at undersøge samspillet mellem de forskellige motoriske områder i hjernen.

»Når man ikke kan måle træthed, kan man heller ikke udvikle medicin til at mindske symptomerne. Det vil være fantastisk, hvis vi finder frem til en metode, man senere kan bruge til udvikling af gavnlige medikamenter,« siger Hartwig Siebner.

Resultater fra første del af studiet forventes i slutningen af 2014, mens resultater fra projektets anden del vil blive offentliggjort i 2015.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.