Forskningsfredag: Eksperimentelt stof afprøves på progressive patienter

15. februar 2013
Scleroseforeningen uddeler hvert år millioner til dansk scleroseforskning. Denne og de kommende fredage præsenterer vi de forskningsprojekter, som vi har støttet i 2013. Her fortæller Morten Blaabjerg om det eksperimentelle stof Rituximab, som skal afprøves på sekundært progressive patienter.

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Behandlingsmulighederne for mennesker med sekundær progressiv sclerose er meget begrænsede. I mange år har den patientgruppe været sat på bagerste række, fordi man ikke troede, at der er aktiv betændelse at behandle hos progressive patienter. De seneste år har forskning dog vist, at det er forkert. Disse patienter har en jævn og vedvarende betændelse i hjernen, og på Odense Universitetshospital vil man derfor undersøge virkningen af stoffet Rituximab på sekundært progressive patienter.

Rituximab er i mange år blevet brugt til at behandle leddegigt og forskellige former for lymfekræft. Stoffet har også været brugt eksperimentelt i særligt aggressive sclerosetilfælde, men bruges ikke rutinemæssigt.

»Rituximab er et antistof, der går ind og binder til og ødelægger de såkaldte B-celler i immunsystemet. B-celler har vist sig at være vigtige ved sclerose, og Rituximab ser ud til at have en markant sygdomsdæmpende effekt,« fortæller Morten Blaabjerg, 1. reservelæge på Neurologisk afdeling N på Odense Universitetshospital. Han er tovholder på projektet, der har fået 450.000 kroner i støtte af Scleroseforeningen.

Direkte ind i rygmarvsvæsken

Det særlige ved dette forsøg med Rituximab er, at forskerne vil give stoffet direkte ind i rygmarvsvæsken i stedet for i blodet, som man tidligere har gjort ved sclerosepatienter.

»På den måde kommer stoffet uhindret ind i hjernen, hvor vi gerne vil have det til at virke. Giver man stoffet i blodet, har det svært ved at komme forbi blod/hjernebarrieren, som jo beskytter hjernen fra giftstoffer, så det er kun en tusindedel af stoffet, der i realiteten når
hjernen,« siger Morten Blaabjerg.

Den uhindrede adgang til hjernen betyder, at forskerne kan give patienterne en meget lavere koncentration af stoffet, i forhold til når man giver det i blodet, og dermed kan bivirkningerne mindskes

»Vi giver kun 1/40-del af det, man giver i blodet. Og så håber vi, at vi kan fjerne den kroniske irritationstilstand, som de her patienter har i hjernen og som gør, at de bliver dårligere og dårligere uden at opleve deciderede attakker,« siger Morten Blaabjerg.

Potentiel behandling med få bivirkninger

Forskerne starter med at afprøve stoffet og metoden på 15 patienter med sekundær progressiv sclerose. Deres tilstand vil blive fastslået ved starten af forsøget, og derefter vil de blive undersøgt hver tredje

måned i to år.

»Det, vi primært skal undersøge, er, om patienterne overhovedet kan tåle stoffet, når vi giver det på den her måde, og så vil vi også gerne se, hvordan det generelt påvirker immunsystemet. Vi vil jo gerne, at vi kan slå betændelsen ned uden at stoffet går over i blodet og sætter hele immunsystemet ud af kraft,« forklarer Morten Blaabjerg.

Viser stoffets sig sikkert at bruge, vil forskerne efter et halvt år inkludere yderligere ca. 120 patienter for at bedømme Rituximabs effekt i større skala.

»Hvis vi ser en god effekt af stoffet, vil det betyde, at vi måske kan stå med en god behandling uden særlige bivirkninger til folk med sekundær progressiv,« håber Morten Blaabjerg.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.