Forsker forsøger at måle sclerosetræthed

23. februar 2012
En kinesisk forsker i Danmark har lavet et apparat, som kan måle på en række parametre hos mennesker med sclerose, der lider af sclerosetræthed og har fundet tegn på, at deres træthed kan skyldes et defekt autonomt nervesystem

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Sclerosetræthed er et hyppigt symptom hos mennesker med sclerose, men da der er tale om en subjektiv følelse er det svært at måle og dermed gøre noget ved trætheden.
Det har en kinesisk forsker nu forsøgt at råde bod på. Under sin ph.d.-tid på Syddansk Universitet har han konstrueret et apparat, der forsøger at finde et nærmere svar på sclerosetræthed.

Ingeniør fra Kina
Det er Fei Yu, der er uddannet ingeniør fra universitetet i Xian i Kina, der har lavet sin ph.d. på Mads Clausen-instituttet i Sønderborg, som han forsvarede i november sidste år. I løbet af de tre år ph.d.-tiden har varet har han udviklet et bærbart og trådløst system, som han kalder FAMOS (Fatigue Monitoring System).

Måler mange parametre
Princippet i FAMOS er, at man kan sætte forskelligt måleudstyr på en patient, som så over en periode på et døgn måler ting som hjerterytme, blodtryk, kropstemperatur, aktivitet i musklerne, ilten i blodet og bevægelserne i fødderne. Samtidig noterer patienten hver gang vedkommendes tilstand ændres, og han eller hun pludselig føler sig mere eller mindre træt.

Sammenholdes med træthed
Ved at sammenholde patientens opfattelse af sin tilstand med målingerne af de forskellige parametre, kan man se, om der sker noget særligt hos patienterne, når de føler sig mere trætte eller mere friske, og om de er fysisk aktive på det tidspunkt eller ej eller har anstrengt sig på en særlig måde.

Målt på patienter
Fei Yu har brugt FAMOS-systemet til at måle på 17 mennesker med sclerose, der lider af sclerosetræthed, en, der ikke gør og ni raske kontrolpersoner. Patienterne lavede en række fysiske og mentale tests i løbet af måleperioden, og resultatet viser, at mange af de fysiologiske og funktionelle parametre ved patienter, der lider af sclerosetræthed er markant anderledes end hos raske personer.

Forskel på raske og patienter
For eksempel er det sådan hos raske personer, at hjerterytmen stiger, når man bliver nervøs og omvendt falder, når det modsatte sker.
”Det er vores autonome nervesystem, der styrer den slags, men vi kan se, at det fungerer anderledes hos patienter med sclerosetræthed. Deres hjerterytme øges mere end hos raske personer og falder for langsomt,” forklarer Fei-Yu.

Nervesystemet fungerer anderledes
Det siger noget om, at det autonome nervesystem hos mennesker med sclerose, der lider af sclerosetræthed på en eller anden måde ikke fungerer, som det skal eller i hvert fald opfører sig anderledes.
”Der er tale om et lille indledende studie her, så vi kan ikke drage nogen konklusioner om hvordan og hvorfor, men nu kan vi i hvert fald se, at der er en forskel,” siger Fei-Yu.

Reel følelse
Det tyder på, at den subjektive følelse af træthed, som mennesker med sclerose kan opleve, er reel nok og har rod i et fysiologisk problem.
”Der skal selvfølgelig arbejdes meget mere med det her, men på sigt kan FAMOS måske give os et værktøj til at måle og diagnosticere sclerosetræthed og forhåbentlig give os grundene til hvorfor, så vi kan finde en kur eller behandling mod det,” siger Fei-Yu.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.