Forenkling af klagesager

26. juli 2013
Klagestrukturen på socialområdet er nu ændret. Uoverskueligt hvilke konsekvenser det får for svartiderne, når det gælder de aktuelle sager.

Pr. 1. juli blev De Sociale Nævn og Beskæftigelsesankenævnene nedlagt. Alle klagesager, som tidligere er blevet behandlet af De Sociale Nævn eller Beskæftigelsesankenævnene, bliver nu behandlet af Ankestyrelsen som første og eneste administrative klageinstans.

"Vi kan ikke svare"

Skiftet har givet stor travlhed i Ankestyrelsen, og på hjemmesiden understreges, at man ikke kan sige noget om, hvornår de aktuelle sager bliver afgjort. Her hedder det:
”Hvis du som borger har haft en sag i de tidligere sociale nævn eller beskæftigelsesankenævn, har vi overtaget din sag og de tilhørende akter. Din sag og flere tusind andre sager skal registreres hos os. Indtil sagerne er registret, kan vi desværre ikke svare på konkrete spørgsmål om din sag. Vi arbejder på at registrere alle sager så hurtigt som muligt.”

Ventetid forlænges

”Vores medlemmer kan fortsat klage over kommunale afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet, og de skal som hidtil sende deres klage til den kommune, der har truffet afgørelsen,” siger ledende socialrådgiver Nadia Buchard, Scleroseforeningen. ”Kommunen vil herefter genvurdere sagen. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, vil kommunen sende klagen og sagens oplysninger videre til Ankestyrelsen.
Det er svært at vurdere, hvor mange aktuelle sager, der bliver forsinkede på grund af omlægningen. Vi har fået henvendelser fra medlemmer, som i forvejen har ventet i mange måneder, og nu får de så besked på, at deres sag er sendt videre til Ankestyrelsen, og ingen kan sige, hvor lang tid der går inden en afgørelse. Det er naturligvis belastende, men samtidig håber vi, at forenklingen på sigt kan nedbringe ventetiden på ankesagerne,” siger Nadia Buchard.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.