Forbudt at køre bil på Marinol

25. juni 2012
Der er nultolerance overfor indtagelse af Cannabis i forbindelse med kørekort, derfor er det heller ikke lovligt at køre, hvis man har indtaget Marinol. Scleroseforeningen vil prøve, at se på, om der eventuelt kan indføres grænseværdier, som man kender det fra alkoholindtagelse

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Flere medlemmer har den seneste tid henvendt sig til Scleroseforeningen, da de ikke har kunnet få fornyet deres kørekort, fordi de tager den cannabis-baserede pille Marinol mod smerter. Medlemmerne spørger om, det nu også kan være sandt. Særligt fordi Scleroseforeningen i 2009 omtalte en sag, hvor en Marinolbruger fik fornyet sit kørekort efter en vejledende helbredsmæssig køretest.

Nultolerance
Men det er rigtigt, at det ikke længere er muligt at kombinere Marinol og bilkørsel. Det oplyser Anne Mette Dons, chef for Tilsyn og Patientsikkerhed i Sundhedsstyrelsen.
”Det er rigtigt, at der tidligere har været tale om en individuel vurdering, men Politiet indførte nultolerance overfor cannabis for nogle år siden, og det har vi tolket sådan, at man ved behandling med Marinol heller ikke kan køre bil,” siger Anne Mette Dons, der påpeger, at selvom Marinol kun er baseret på ekstrakter af Cannabis, så er virkningen af de to ting den samme, hvilket giver sig udslag i sløvede sanser, nedsat reaktionsevne og forringet afstandsbedømmelse.

Du er selv ansvarlig
Marinol er ikke godkendt som lægemiddel i Danmark, men kan alligevel fås på en udleveringstilladelse hos lægen. Og lægen har pligt til at oplyse om, at det ikke går at køre på Marinol. Men selvom lægen skulle glemme det, er du ikke fritaget for ansvar, hvis du alligevel sætter dig bag rattet, når du har indtaget pillerne.
”Som kørekortholder er man altid ansvarlige for at køre ordentligt og overholde reglerne, men lægen skal også oplyse om det, når han udskriver lægemidlet,” siger Anne Mette Dons.

Scleroseforeningen går ind i sagen
Mange sclerosepatienter er imidlertid afhængige af deres bil i forhold til at komme på arbejde eller til nødvendig træning, derfor vil Scleroseforeningen nu gå i dialog med Rigspolitiet og Sundhedsstyrelsen om, hvorvidt det kan være muligt, at indføre nogle grænseværdier for, hvornår man må køre, når man har indtaget Marinol.
”Problemet med et stof som Marinol er, at det stadig vil være i blodet næste morgen, hvis man har taget en pille at sove på. Også selvom man ikke er decideret påvirket. Derfor mener jeg godt, at man kan diskutere om, det ikke er mere rimeligt med en form for grænseværdi på samme måde, som man kender det med promillegrænsen ved indtagelse af alkohol. For det er netop et stort problem for mange mennesker med sclerose, at skulle undvære deres bil,” siger Mette Bryde Lind.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.