Støt os i kampen

Støt os
Fokuseret forskning i Sønderjylland
d. 31 maj 2010

Syddansk Universitet har netop godkendt Sygehus Sønderjyllands ansøgning om etablering af en fokuseret forskningsenhed inden for det neurologiske speciale ved sygehuset

Ny fokuseret forskningsenhed i Sønderjylland bliver den eneste af sin art i Region Syddanmark. Som forskningsleder ansættes klinikchef Egon Stenager, Neurologisk afdeling. Egon Stenager er i dag allerede ansat som klinisk lektor med forskningskoordinerende opgaver. Han har desuden sæde i sygehusets interne Forskningsråd. Tildelingen af et fokuseret forskningsområde er en anerkendelse og samtidig et godt kort på hånden, når der skal søges penge til fremtidige forskningsprojekter.
”Det er noget, vi gør, når vi mener, at et område har en tilstrækkelig kapacitet på forskningsfeltet. Det vil sige, at der er en forskningsleder, der er mindst lektorkvalificeret og som kan tiltrække ph.d.-studerende og yderligere forskere. Det vil sige, der er potentiale for, at gruppen vokser og trives,” forklarer Kirsten Kyvik, leder af Institut for Regional Sundhedsforskning.
Her kan være tale om kortere, lokalt forankrede projekter eller ph.d.-projekter, som typisk varer tre år. Der er allerede et igangværende ph.d.-projekt omkring en speciel variation af sclerose: Et projekt om Devics syndrom, et andet om udviklingen af et apparat til måling af sclerosepatienters træthedsymptomer. Endvidere er der i efteråret 2009 afsluttet et ph.d.-projekt omhandlende effekten af hård træning til sclerose-patienter. Endelig har enheden yderligere 2 -3 ph.d-projekter i planlægningsfasen.

Om Egon Stensager

Egon Stenager er uddannet cand.med. fra Århus Universitet og har en stor forskningsmæssig ballast med sig. Blandt meget andet har han publiceret 112 videnskabelige artikler og er for tiden vejleder for tre ph.d.-studerende. Siden 1994 har han været tilknyttet Det danske Scleroseregister. Desuden er han inspektor for Sundhedsstyrelsen, sagkyndig i Retslægerådet og medlem af censorkorpset for de lægefaglige uddannelser. Egon Stenager har været overlæge på de neurologiske afdelinger på Odense universitetshospital og sygehusene i Esbjerg og Sønderborg, før han blev klinikchef for Scleroseklinikken for det sydjyske område, altså på sygehusene i Esbjerg, Vejle og Sønderborg.