Støt os i kampen

Støt os
FN’s handicapkonvention stikker alt
d. 25 januar 2010

FN’s handicapkonvention, som Danmark ratificerede i 2009, var emnet for en temadag afholdt af Scleroseforeningen i weekenden. Deltagerne fik især ét vigtigt budskab med sig hjem: Handicapkonventionen stikker alt i den danske lovgivning.

Af Lotte Bach Hansen, journalist

”You got to know when to hold em. Know when to walk away, know when to run,” synger Kenny Rogers i sangen The Gambler, som handler om, hvordan man vinder ethvert pokerspil her i livet.

Og når vi i foreningen, i handicapråd og andre sammenhænge har FN’s handicapkonvention i baghånden, er der ingen grund til at stikke af i hverken gangtempo eller løb, som sangen ellers nævner som en mulighed, når man møder et afslag fra kommunen. For handicapkonventionen er en sand ”royal flush”, som stikker alle andre kort. Den står nemlig over den danske lovgivning, og skal derfor bruges igen og igen, så politikerne vænner sig til, at den trumfer alle argumenter. Det var budskabet på weekendens temadag i Scleroseforeningen.

Konventionen står over loven

Temadagens deltagere var primært lokalpolitisk ansvarlige i Scleroseforeningens lokalafdelinger, og temadagen gav masser af diskussion om udvalgte artikler fra konventionen.
Holger Kallehauge, som er jurist, selv sidder i kørestol og er formand for Landsforeningen for polio-, trafik- og ulykkesskadede, var en gennemgående figur på temadagen, og han havde mange skarpe pointer om konventionen.

”Konventionen står over loven og det kommunale selvstyre. Den har en regel, der passer til alt, og det er vigtigt, at vi alle vænner os til at citere den hver eneste gang, vi ansøger om noget eller anker en afgørelse,” understregede han.

Har I mod på at begynde at bruge handicapkonventionen aktivt i din lokalafdeling eller det lokale handicapråd, så har Danske Handicaporganisationer uddannet en række konventionspiloter.

Du kan også læse hele konventionen her.