Flere og flere i verden får konstateret sclerose

6. oktober 2013
Ny undersøgelse viser, at sclerose er mere udbredt rundt om i verden, end man hidtil har troet
Thumbnail

Antallet af mennesker med diagnosticeret sclerose i verden er steget med næsten ti procent de seneste fem år. Det viser en ny rapport offentliggjort af den internationale paraplyorganisation Multiple Sclerosis International Federation (MSIF), der præsenterede ”Atlas of MS 2013” på den store sclerosekonference i Bellacentret i fredags.

Mange forklaringer på stigning

97 lande har deltaget i undersøgelsen – der iblandt Danmark – hvilket omfatter 79 procent af verdens befolkning, og resultatet er, at der nu antages at være 2,3 millioner mennesker med sclerose i verden mod 2,1 millioner i 2013. En udvikling man i høj grad også har set i Danmark.

Spørgsmålet er dog, hvad der er grunden til stigningen. For det handler ikke nødvendigvis kun om, at flere mennesker får sclerose.

”Der er flere forklaringer på, at vi ser en stigning. For det første lever folk længere i dag, derfor er det naturligt, at andelen af mennesker med sclerose også vokser. Og så ser vi en stigning i antallet af kvinder, der får sygdommen. Desuden bliver de forskellige lande bedre og bedre til at registrere tilfældene, hvilket også betyder en stigning, selvom folk var der allerede. Og så er MR-scannerne kommet på banen langt flere steder, og derfor bliver lægerne bedre og bedre til at diagnosticere og opdage tilfældene tidligere og tidligere,” forklarer professor Bruce Taylor fra Menzies forskningsinstitut i Hobart på Tasmanien. Bruce Taylor har siddet med i den styregruppe i MSIF, der har opdateret Atlasset.

Yderligere stigning forventes

En femte forklaring på stigningen er, at befolkningen i mange udviklingslande er unge, og dermed er målguppen, der er mest udsat for at få sclerose, stigende.

”Derfor forventer vi også, at se en yderligere stigning på grund af de her lande. I de vestlige lande ser vi nu en udfladning af kurven, men i andre lande, hvor de først nu begynder at blive gode til at registrere og netop har den her unge befolkning, vil der komme en yderligere stigning,” siger Bruce Taylor.

Atlasset bekræfter den udvikling vi kender her hjemmefra, at kvinder i dag er dobbelt så udsatte for at få sclerose som mænd. Nogle steder er risikoen tre gange så høj.

Stigende ulighed

Atlasset viser også, at antallet af neurologer på verdensplan er steget med 30 procent, mens antallet af MR-scannere, der er så vigtige i forhold til tidlig diagnosticering og behandling er fordoblet i udviklingslandene i løbet af de sidste fem år.

Men der er stadig store forskelle mellem landene. I de lande som MSIF klassificerer som ”høj indkomst lande” (herunder Danmark og mange europæiske lande) er der i gennemsnit 3,6 neurologer for hver 100.000 borgere, mens i ”lav indkomst lande” (som for eksempel nogle afrikanske) er der kun 0,03 neurolog per 100.000 indbygger.

”Desværre ser vi at gabet og uligheden mellem landene øges, og vi vil særligt gerne bruge denne undersøgelse til at sætte spot på det, og øge bevidstheden omkring sclerose i de lande, hvor sygdommen ofte er underdiagnosticeret,” siger Alan Thompson, der er professor ved Neurologisk Institut i London og formand for medicinsk og videnskabelig komite i MSIF.

Se atlasset her.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.