Fleksjobberne bidrager med 6,7 mia. kr. om året til samfundet!

13. marts 2012
Regeringen fokuserer kun på udgifter, men ikke på indtægter og værditilvækst, siger Dansk Handicap Forbund i en pressemeddelelse

Igen og igen hører vi argumenter om, at fleksjobordningen er dyr for dansk økonomi. Men gransker man tallene, kommer man frem til, at fleksjobordningen i sin nuværende form er en rigtig god forretning for Danmark.

Fleksjobbere betaler også skat

Desværre fokuserer regeringen kun på, at ordningen koster samfundet 9, 4 mia. kr. om året og ser helt bort fra, at fleksjobberne betaler skat som alle andre og på den måde afleverer 5,5 mia. kr. til samfundet (beskæftigelsesministerens egne tal).

Så reelt koster ordningen derfor kun 3, 7 mia. kr. Det er tal, som simpelthen ikke kan udelades af debatten, når argumenterne for at skade den velfungerende ordning er, at den er alt for dyr.

Fleksjobbere skaber værditilvækst

Men ikke nok med det. Tal fra HK/Østjylland viser, at fleksjobberne årligt bidrager med en værditilvækst på 10,4 mia. til samfundet. Hvis det også indregnes, så ser regnskabet helt anderledes ud.

Hvis disse tal er korrekte og man sammenholder dem med udgiften og skattebetalingen, kommer man frem til, at fleksjobordningen er et plus for dansk økonomi på 6,7 mia. kr. om året.

Selv hvis man anfægter HKs tal, vil ordningen udgøre et plus for samfundsøkonomien. Lægger man disse tal til grund, så er det svært at se, hvorfor man vil forringe en ordning, som i dag sikrer lige muligheder for mennesker med handicap på arbejdsmarkedet.

Reformen er en bombe under det rummelige arbejdsmarked

Dansk Handicap Forbund mener, at den planlagte reform af fleksjobordningen vil være en bombe under det rummelige arbejdsmarked. Reformen vil opdele arbejdsstyrken i et A og B hold, og fjerne incitamentet for unge med handicap til at uddanne sig. Det er et brud på det danske kompensationsprincip og FNs handicapkonvention.

Dagen efter udspillets fremlæggelse havde vi foretræde for Folketingets Beskæftigelsesudvalg, og gjorde her opmærksom på en række fakta, som regeringen har udeladt af debatten – for eksempel, at fleksjobberne betaler en betydelig del af deres tilskud tilbage i form af skat.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.