Fire hurtige om Regeringens forslag til reform af fleksjob og førtidspension

5. marts 2012
Socialrådgiver Bente Röttig forklarer, hvad reformforslaget betyder for Scleroseforeningens medlemmer

1. Hvad betyder udspillet for dem, der i dag har førtidspension og fleksjob?

For det første er det vigtigt at slå fast, at dette er et oplæg til forhandlinger, så det er ikke et endeligt lovforslag endnu. Det er heller ikke vedtaget af Folketinget – så lige nu er der intet lavet om. Forholdene for både førtidspensionister og fleksjobbere er fortsat gældende uden ændringer.

2. Hvornår vil en ny reform så gælde fra?

En så grundlæggende forandring som der lægges op til her, vil først gælde fra en fremtidig dato, efter at forslaget er vedtaget af Folketinget. Jeg tror, det tidligst bliver gældende fra sidst i 2012. Men det er i virkeligheden for tidligt at spå om, da vi ikke kender problemerne i de politiske forhandlinger lige nu.

3. Hvem vil de foreslåede ændringer komme til at gælde for?

Det udspil, som ligger fra Regeringen nu, understreger at det ikke vil gælde for de, der allerede har fået bevilget en førtidspension, når loven træder i kraft. Det vil heller ikke komme til at ramme de, der allerede er i fleksjob nu. Men hvis en fleksjobperson i fremtiden, efter at ændringerne er vedtaget, skifter - eller ved ledighed bliver nødt til at skifte - til et andet fleksjob hos en ny arbejdsgiver, så vil de nye regler gælde fra det tidspunkt.

4. Hvad gælder for de medlemmer, der lige nu er ved at blive afklaret til fleksjob og førtidspension?

Der gælder jo ikke nye regler endnu, og borgeren og kommunen skal fortsætte afklaringen på grundlag af den nuværende lovgivning og praksis og inddrage de oplysninger om personlige, individuelle forhold, som gør fleksjob eller førtidspension nødvendig.

Jeg vil dog anbefale at man også direkte påpeger dette synspunkt overfor sagsbehandleren, så det bliver bekræftet direkte fra den myndighed som skal afgøre sagen. Der kan nemlig nogle gange ske det, at der bliver en tendens til at afvente det nye eller ligefrem i praksis ”tage forskud på” de påtænkte ændringer før de forhandlet på plads og vedtaget af Folketinget !

Det bedste råd, jeg kan give, er at kontakte Scleroseforeningens socialrådgivere, som kan rådgive og støtte til en så rigtig og hurtig sagsbehandlingsproces, som muligt – også i denne aktuelle situation.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.