Støt os i kampen

Støt os
Farvel velfærd
d. 14 april 2011

Planen 2020 vil ramme mange med sclerose hårdt, konstaterer Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind

”De danske kommuner magter i dag ikke at fastholde det velfærdssamfund, som politikerne på Christiansborg har sat rammer for gennem lovgivningen,” siger Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind, som også på den baggrund frygter konsekvenserne af regeringens 2020-plan:

Rammer de svage først

”Der sker drastiske nedskæringer i hjælpen til handicappede og ofte med klare overtrædelser af lovgivningen. Nu vil regeringen så trække de offentlige udgifter tilbage på 2008-niveau, og kommunerne siger helt åbent, at handicapområdet prioriteres i top med hensyn til besparelser.

Regler overtrædes

Fra Ankestyrelsen er det netop blevet dokumenteret, at kommunerne i 62 procent af sagerne på børneområdet ikke har overholdt regler og praksis fuldt ud.
I Scleroseforeningen konstaterer vi det samme. Vi har ca. 9.000 medlemmer med sclerose. Vores socialrådgivere fik i 2010 ikke færre end 3740 henvendelser fra medlemmerne, og i 1342 tilfælde overholdt kommunerne ikke bestemmelserne om retssikkerhed i sagsbehandlingen. Socialrådgiverne fik medhold eller delvis medhold i 75 procent af ankesagerne.

Den enkelte får ikke mere

En undersøgelse i Berlingske Tidende viste, at hjælpen til mennesker med handicap er det område, man først vil spare på i kommunerne. Vi kan se frem til, at hjælpen til mennesker med handicap beskæres yderligere. Vi kan også se frem til, at det bliver endnu sværere at få bevilget hjælpemidler til at klare hverdagen.

Udgifterne til handicapområdet er steget. Ikke fordi den enkelte får mere hjælp, men fordi mennesker med handicap – som alle andre – lever længere.

Økonomien smadres

2020-planens ændringer i førtids- og flexjobordninger er også et knytnæveslag til mennesker med sclerose. 42 procent af dem er i fleksjob og kæmper for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet og muligheden for at kunne forsørge sig selv og familien. Med den planlagte forringelse af ordningen smadrer politikerne mange sclerosefamiliers økonomiske fundament.

Børnefamilier står for skud

Planens ændringer i førtidspensionen vil også ødelægge tilværelsen for mange mennesker med sclerose. En fjerdedel af alle med sclerose i aldersgruppen 30-39 år er på førtidspension. Det er ofte børnefamilier, hvor mor eller far har sclerose uden udsigt til at komme tilbage på arbejdsmarked. Med reformforslaget vil ingen under 40 år kunne få førtidspension, men skal ind i et udviklingsforløb og stilles langt ringere økonomisk. Det er en hån mod f. eks. mennesker med sclerose, der absolut ingen udsigt har til udvikling og et comeback på arbejdsmarkedet.

Med de planlagte økonomiske reformer er der lagt op til, at de svageste skuldre skal bære relativt mest. Det bør på dagsorden i dagens politiske debat om fremtidens velfærd,” siger Mette Bryde Lind.