Fantastisk Folkemøde

18. juni 2012
Det var en glad direktør, der vendte hjem fra Folkemødet på Bornholm.
Thumbnail

Af Lotte Skou Hansen, journalist

Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind var en glad kvinde mandag formiddag. For oplevelsen af at være på Folkemøde havde været stærk.

”Vi fik en virkelig god dialog med de politikere, som havde sagt ja til at deltage i vores dialogmøder og sejladser. Det var helt fantastisk, at vi havde vores informatører med. For når en person med sclerose selv fortæller politikerne, hvordan det er at leve med sclerose, så virker det bare stærkt.”

Tom Behnke var en af de politikere, som virkelig lærte noget af mødet med Scleroseforeningen og dens informatører.

” ’Jeg ved godt, at det måske er et lidt provokerende spørgsmål, men hvordan kan det være, at du ikke har et almindeligt arbejde men et fleksjob, når du kan cykle så meget, som du gør og være frivillig informatør i fritiden,’ spurgte Tom Behnke vores informatør Jesper. ’Jeg er faktisk glad for, at du spørger,’ svarede Jesper, og så forklarede han Tom Behnke, hvordan hans uge netop kan hænge sammen, fordi han har en fridag hver onsdag. Og hvordan hans cykling faktisk er med til at holde ham i gang og sclerosen nede. ’Hvis jeg ikke trænede så meget, så kunne jeg slet ikke passe de 30 timer, jeg arbejder om ugen,’ sagde han blandt andet. Næste dag til dialogmødet kunne man tydeligt høre, Tom Behnke trække på den viden, han havde fået dagen før. Og derudover sagde han, at det politikerne kan bruge folkemødet til, er at få reel indsigt og dermed træffe bedre beslutning i fremtiden. Der tænkte jeg ’Yes!’,” fortæller Mette Bryde Lind.

”Jeg tror, at vi har gjort en forskel ved at være der, både med foreningens politiske ledelse, vores informatører, lokalafdelingen og sekretariatet. Det gav et meget større udbytte, end vi havde turdet håbe på. Vi fik en virkelig god dialog med mange politikere, og nu vil vi gå i gang med opfølgningen,” siger Mette Bryde Lind, som har lovet at sende opfølgende mails til blandt andet Joachim B. Olsen og Kristian Thulesen Dahl.

Læs her, hvad Sophie Løhde fra Venstre skriver i MetroXpress i dag om sine oplevelser på Folkemødet og mødet med Scleroseforeningen:

Jyllands-Postens udsendte medarbejder Hanne Fall Nielsen mødte også et par repræsentanter for Scleroseforeningen.

Ole Bondo, borgmester i Furesø Kommune, skrev efter Folkemødet om Scleroseforeningen på sin blog.

Og det samme gør Pia Kjærsgaard på sin Facebook-profil:

I Bag Borgen, kan man godt fire minutter inde i indslaget, se et kort klip, hvor det gode Skib Mester sejler ud med med blandt andet Minister for By, Bolig og Landdistrikter, Carsten Hansen, om bord.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.