Støt os i kampen

Støt os
Fampyra-sagen er stadig åben
d. 9 maj 2012

Danske Regioner besluttede i går at nedsætte et fagudvalg, der skal se på, hvor betalingen af både gangpillen Fampyra og spasticitetsmidlet Sativex skal ligge

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) – en instans i Danske Regioner – besluttede i går, at scleroseeksperter skal se på, hvor regningen skal sendes hen, når mennesker med sclerose får såkaldt symptomforbedrende behandling. Her tænker RADS specielt på gangpillen Fampyra og spasticitetsmidlet Sativex.

Overvejelser om betaling
Begge lægemidler kan i dag købes på apoteket med en recept. Her lægger patienterne selv pengene ud og kan derefter søge om tilskud til udgifterne. Men overvejelserne går på, om lægemidlerne i stedet kun skal kunne udleveres på hospitalerne. I så fald vil midlerne være gratis, men det kræver til gengæld, at man er tilknyttet et hospital, hvilket alle, der kan få gavn af midlerne, ikke er.

Fagudvalg nedsat
Det bliver nu en flok neurologer, der skal give input til, hvad der vil være den bedste løsning. RADS har nemlig besluttet at nedsætte et såkaldt fagudvalg, der skal se på fordele og ulemper ved de to modeller. Hvornår fagudvalget kan have en anbefaling klar vides ikke, men det vurderes tidligst at blive på den anden side af sommer.

Læs mere om problemstillingen omkring Fampyra her.