Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Førtidspension til debat
d. 4 januar 2012

Kommunernes Landsforening (KL) mener ikke, at unge mennesker skal på førtidspension. Istedet præsenterer de udviklingsminister Mette Frederiksen for en udvilkingsplan, som et tænkt alternativ

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Formand for KL´s Arbejdsmarkeds – og Erhvervsudvalg, Erik Nielsen,  mener, at det er en falliterklæring for samfundet og for et ungt menneske, hvis det førtidspensioneres i en ung alder. Han er klar over, at der kan være tilfælde, hvor stærkt handicappede selvfølgelig skal have en førtidspension, men ikke som hovedregel, mener han.

Derfor har KL holdt møde med beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen, hvor KL har fremlagt 24 konkrete forslag til, hvordan man istedet for en førtidspension kan tilbyde den unge en skræddersyet udviklingsplan. Planen kan vare fra et år til ti år, det vigtigste er, at den er skræddersyet til den enkelte, siger Erik Nielsen.

Samarbejde og socialt trygge rammer?

”KL´s 24 konkrete forslag handler blandt andet om, at udviklingsforløbende skal være forløb, hvor den unge i socialt trygge rammer og i tæt samarbejde med sagsbehandlere,læger og andre fagfolk kan finde frem til netop den løsning, der er den bedste,”siger Erik Nielsen.

Erik Nielsen gør opmærksom på, at det ikke er nok blot at regulere på reglerne.

”Der er behov for en sammenhængende indsats, hvor alle bidrager – ikke mindst sundhedssystemet og arbejdsmarkedet. Kommunerne kan ikke klare det alene,”siger Erik Nielsen.

Læs de 24 konkrete forslag her. Kilde: kl.dk

Scleroseforeningen tager afstand

"Vi ser gerne flere fleksible og individuelle udviklingsforløb for unge med sclerose, hvis det kan ske på et anstændigt forsørgelsesgrundlag. Men 37 % af vores medlemmer mellem 30 og 39 år har brug for førtidspension pga. sygdommen, så det vil vi kæmpe for fortsat er en mulighed uden uendelige udviklingsforløb”, siger Mette Bryde Lind , direktør i Scleroseforeningen.

Læs Scleroseforeningens officielle holdning her.