Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Få svar på dine spørgsmål om medicinsk cannabis
d. 13 september 2017

Mange mennesker med sclerose har mange spørgsmål om både cannabis til medicinsk brug og den kommende forsøgsordning. Vi forsøger at give svarene.

Forsøgsordningen om medicinsk cannabis træder i kraft per 1. januar 2018. I den forbindelse rejser der sig en række spørgsmål både om den og om cannabis generelt. For eksempel, hvad er det nu for stoffer i cannabis, der virker, og hvordan virker de?

Eller hvem kan egentlig være med i forsøgsordningen, og hvordan kommer man med? Svarene på de spørgsmål kan du finde i den store spørgsmål/svar-sektion, vi har lavet.

Tilmeld dig til nyhedsservice

Øverst på siden finder du også muligheden for at tilmelde dig vores nyhedsservice om cannabis til medicinske brug og forsøgsordningen. Hvis du tilmelder dig får du automatisk besked, når vi finder interessante nyheder indenfor emnet.

Har du spørgsmål, du ikke kan finde svar på, så skriv dem i kommentarfeltet, så vil vi finde et svar på dem.

Gå til spørgsmål/svar HER

Carsten Bech (ons, 13/09/2017 - 14:47)

Hvordan beregner man procenten af THC i blodet, hvis man eksempelvis indtager 5 mg Marinol?

Pia Hansen. (ons, 13/09/2017 - 16:06)

Hej.
Jeg har haft sclerose siden 1998, 1 attak behandling med copaxone og herefter Tecfidera. Har muskelspasmer i nakke og skuldre. Får fys og Baklofen, men bliver meget træt af dem. Fik trigeminus neuralgi i 1999 og har de sidste 3-4 år haft mange nervesmerter i armene. Dem og trigeminus neuralgi får jeg lamotrigen 600 mg i døgnet for. Der er ikke andet, der tager smerterne, men jeg er og har altid været svimmel af dem. Tror I jeg kan komme i betragtning med cannabis ?

Lotte Skou Hansen (tor, 14/09/2017 - 07:54)

Kære Carsten. Tak for dit spørgsmål, som jeg dog slet ikke vil begive mig ud i at forsøge at svare på. Jeg vil tro, at der skal en speciallæge til for at kunne besvare det. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at skrive til www.scleroseforeningen.dk/netraadgivning og stille dit spørgsmål. Måske kan de hjælpe.
Mvh. Lotte Skou Hansen, redaktør i Scleroseforeningen

Lotte Skou Hansen (tor, 14/09/2017 - 08:01)

Kære Pia.
Vi ved om forsøgsordningen, at sclerosepatienter vil kunne få adgang til cannabis til lindring af smerter og/eller spasmer, som ikke i tilstrækkelig grad kan lindres af konventionelle lægemidler. Om det at symptomerne "ikke i tilstrækkelig grad kan lindres af konventionelle lægemidler" også dækker over det, du beskriver - nemlig kraftige bivirkninger - det ved jeg ikke.
Du er meget velkommen til at skrive til mig på lha@scleroseforeningen.dk, hvis du beslutter dig til at forsøge. Jeg er meget interesseret i at høre, om du rent faktisk vil kunne komme med i forsøgsordningen.
Mvh. Lotte Skou Hansen, redaktør i Scleroseforeningen

Henrik Pedersen (tor, 14/09/2017 - 08:26)

Hvis man får cannabis oile, må man så køre bil? Og hvor lang tid kan det måles i kroppen?

Sofie Olsgaard Bergien (tor, 14/09/2017 - 13:55)

Kære Henrik

Evnen til at køre bil kan blive påvirket, hvis man tager olie eller andre produkter med det aktivstof THC.
Tager man produkter med THC, der er ordineret af en læge, er det op til lægen at vurdere om man kan køre bil. Lægen skal foretage en individuel vurdering, fordi det er forskelligt, hvordan man reagerer på THC.
Tager man produkter med THC, der ikke er ordineret af en læge, kan man blive straffet for at køre bil med THC i kroppen. Dette straffes enten med en bøde, et klip i kørekortet, betinget fratagelse af kørekortet eller fuldstændig fratagelse af kørekortet. Straffen afhænger af hvor stor koncentration af THC, der kan måles i ens urin eller spyt.

Hvor lang tid kan cannabis måles i kroppen?

Der er flere ting, der har betydning for, hvor lang tid THC kan måles i kroppen. Det afhænger b.la af, hvor stor koncentration og hvor tit man tager THC. Det er derfor ikke muligt at komme med et konkret svar på, hvor længe cannabis kan måles i kroppen.
Er man i tvivl om, hvorvidt man er til fare for sig selv eller andre i trafikken, skal man kontakte sin læge.

Mvh. Sofie Olsgaard Bergien, studentermedhjælper i Scleroseforeningen