Støt os i kampen

Støt os
Få hjælp til BPA-ordningen
d. 10 marts 2010

”BPA-arbejdsgiver” rådgiver borgere med Borgerstyret Personlig Assistance-ordning om ansættelse og afskedigelse, ferieregler, barsel, arbejdsmiljø og meget andet

Af Peter P. Christensen, journalist

Hvad skal man være opmærksom på, når man skal afskedige en hjælper? Hvad gør man, når der opstår en konflikt med den ansatte hjælper? Eller hvordan er det lige med ferieloven, når man har ansat en hjælper? Svar på de spørgsmål og mange flere kan man få hos ”BPA-arbejdsgiver”, der varetager den officielle rådgivningsfunktion i forhold til BPA-ordningen.
BPA-ordningen er til personer med en permanent fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som medfører et omfattende behov for hjælp. Ordningen fungerer som tilskud fra kommunen til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til personer med handicap. Formålet med ordningen er, at svært fysisk handicappede kan leve et så almindeligt liv som muligt og deltage i aktiviteter på samme måde som andre borgere.

Bred rådgivning

Med BPA-ordningen kan borgeren (BPA-modtageren) vælge at lade en forening, en virksomhed eller en nærtstående være arbejdsgiver for de hjælpere, som BPA-modtageren udvælger. Hvis man vælger den løsning, vil BPA-modtageren i det daglige være arbejdslederen.
BPA-modtageren har også mulighed for selv at varetage såvel arbejdsgiver som arbejdslederrollen. ”BPA-arbejdsgiver” rådgiver i forhold til begge løsninger
”Er man i tvivl om noget, kan man henvende sig til os. Vi kan rådgive om alle elementerne. Vi har blandt andet en ”spørgefunktion”, hvor man kan kontakte os via vores hjemmeside og få svar senest 24 timer efter”, forklarer konsulent Elsa Brander fra BPA-arbejdsgiver. På hjemmesiden kan man desuden downloade en pjece, der forklarer om ordningen og om BPA-arbejdsgiver.

BPA-arbejdsgivers hjemmeside

Fakta om ”BPA-arbejdsgiver”

BPA-arbejdsgiver varetages af ”Kooperationen”, der er en arbejdsgiver- og interesseorganisation for kooperative virksomheder og foreninger i Danmark. I forhold til BPA-arbejdsgiver står Kooperationen for den juridiske rådgivningsfunktion, herunder de fagretlige og overenskomstmæssige spørgsmål indenfor BPA-ordningen. Desuden hjælper Kooperationen med faglig sparring og  – hvis det bliver nødvendigt – formidling af advokatbistand for BPA-modtageren.