Støt os i kampen

Støt os
Endeligt grønt lys for Gilenya
d. 15 november 2011

Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) er nu kommet med den reviderede behandlingsvejledning, der manglede, for at alle regioner nu må udskrive sclerosetabletten Gilenya

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Rådet for anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS), der skal sikre, at patienter tilbydes lige adgang til behandling med dyr sygehusmedicin supplerede på sit møde i onsdags sin vejledning på scleroseområdet med lægemidlet Gilenya.
Det betyder, at den sidste forhindring for, at sclerosetabletten kan udskrives i alle regioner til relevante patienter, nu er ryddet af vejen.

To regioner mangler
Gilenya er et såkaldt andenvalgs-præparat, og udskrives til patienter med attakvis scleros, der ikke har kunnet opnå tilfredsstillende sygdomskontrol på behandling med førstevalgspræparater. I Region Hovedstaden, Region Nordjylland og Region Syddanmark udskriver scleroselægerne allerede tabletten, mens man i Region Midtjylland og Region Sjælland endnu ikke gået i gang med at bruge den.

Lige muligheder for alle
Direktør i Scleroseforeningen, Mette Bryde Lind, glæder sig derfor over, at behandlingsvejledningen nu ligger der.
”Vi er rigtigt glade for, at RADS nu endelig er kommet med en revideret behandlingsvejledning. Det betyder, at alle forhindringer er ryddet af vejen for, at lægerne i Region MidtJylland og Region Sjælland nu også som de sidste kan komme i gang med at tilbyde Gilenya til deres patienter. Det ser vi frem til sker hurtigst muligt, for alle mennesker med sclerose i Danmark skal selvfølgelig have samme behandlingsmuligheder uanset, hvor de bor. Alt andet er urimeligt,” siger Mette Bryde Lind.