Støt os i kampen

Støt os
"En lykkelig familie"
d. 27 april 2011

Ny podcast fra Rixpod fokuserer på, hvordan man skaber en positiv stemning i familien

I podcast 49 kan du møde en lykkelig MS-famile. På trods af begrænset økonomi, skilsmisse, modgang og tidlig pension har trioen bevaret et fantastisk livsmod og engagement.

I omtalen af podcasten hedder det:

"Marianne fik diagnosen i 2001, og døtrene Signe og Ditte har haft sclerosen tæt inde på livet i det meste af deres barndom. I betragtning af omstændighederne er familien kommet rimelig uberørte ud af hele forløbet og betragter i dag sig selv som heldige i forhold til andre "normale" familier."

Plads til det positive

I podcasten stiller Rix Untidt spørgsmålet: Hvordan eliminerer man de ting, der trækker ned i livet, og hvad er så vigtigt, når man vil bevare en positiv stemning i familien? Plads til den enkelte, positivisme og god kommunikation synes at være en selvfølge hos familien, som kan nævne mange andre og værre ting end sclerosen som spillere på banen.

Rix spekulerer over, hvordan han selv har svært ved at bevare den positive gnist, når livet driller. Nogle gange får optimister, ham ned med nakken, fordi de bare får alting til at lyde så forbandet nemt. Og han fristes til at kalde det superpositive livssyn for en form for selvbedrag. Men det kan han ikke i dette tilfælde - og det irriterer ham.

Hør podcasten her:

Marianne, Signe og Ditte - en lykkelig familie

Mere om RIXPOD

Rix Untidt er journalist og har selv sclerose. Læs mere her:

Rix pod - om at leve med sclerose