Efterårsferie med drøn på i Feriebyen

24. oktober 2012
Dronningens Ferieby i Grenå var rammerne om en efterårsferie for familier med sclerose i uge 42, hvor fællesskab, forståelse og hygge var i højsæde

Af Kitt Kragelund

94 børn og 88 voksne var tilmeldt efterårsferiearrangementet i Dronningens Ferieby i uge 42. Det planlagte program bød på mange forskellige tilbud og ture. Der bliver talt livligt ved kaffebordet torsdag eftermiddag, hvor syv familier er samlet.

”Generelt har programmet det helt perfekte indhold af mange forskellige aktiviteter, men det bedste er, at man kan deltage i det omfang, man har lyst til,” fortæller Jannik fra Horsens, og de andre familier nikker bekræftende.

Omkring bordet er forskellige familier, der kommer lige fra Åbenrå til Hadsten og Svendborg til Ringsted. For nogle er det første gang, at efterårsferien bliver afholdt på denne måde, mens andre er gamle kendinge med både anden og tredje efterårsferie på bagen.

Gensidig forståelse

Selvom ugen blandt andet bød på besøg i en dyrepark og en bondegård, er fællesskabet for mange den bedste oplevelse. Mens kagen går på omgang, falder samtalen på fællesskabet:

”Det er rart at være her, dels på grund af det gode program men især på grund af fællesskabet. Der hersker en gensidig forståelse.

Vi er alle i samme båd, man skal ikke forklare eller forsvare træthed, manglende energi eller andre ting på grund af sygdommen.”

Andre fortæller om, hvordan børnene i et helt år ser frem til netop denne uge og mødet med de andre familier.

”Selvom jeg ikke tror, børnene snakker direkte om det, så bliver det alligevel af og til spurgt lidt ind til andres situationer og sammenlignet. Det er godt for dem at være sammen med andre, der har samme sygdom som deres egen mor eller far, men på en anden måde.”

Et gennemført arrangement

Der bliver grint og udvekslet historier og oplevelser, og kaffekopperne fyldes jævnligt op. Børnene leger udenfor og på gangene, de spiller spil eller hygger i familiernes huse.

”Når vi kommer hjem, så er vi brugte. Hele familien har kørt i højt gear i en uge, og selv ungerne er trætte. Så ved man, at det har været en god ferie,” fortæller nogle.

Jan oplever, at familien kommer hjem fra efterårsferiearrangementet opladet med ny energi.

”Vi kommer hvert fald igen. Ugen her er så fantastisk, og personalet yder en kæmpe indsats for os. Man føler sig velkommen i samme øjeblik, man ankommer. Desværre er der ikke plads til alle, så vi håber bare, at vi må komme igen næste år. Vi vil hvert fald søge om det,” konkluderer de forskellige familier.

De påtænker alle at ansøge om efterårsferien 2013.

Mange tak for venlig kaffestemning til Jennifer og Henrik, Rene og Merete, Brian, Poul og Tine, Jannik, Bente, Tina og Jan.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.