Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Drastisk stigning i antallet af danskere med sclerose
d. 9 februar 2012

Flere og flere danskere får sclerose. Ny opgørelse fra Scleroseregistret viser, at der nu er 12.500 diagnosticerede tilfælde i Danmark. Tre år tidligere blev tallet opgjort til 7.500. Ekspert kalder stigningen overraskende drastisk

- At sclerose er i stigning, har vi længe vidst, men tallet fra den nye opgørelse er overraskende stort. Det viser, at den reelle stigning er større end hidtil antaget, og betyder, at Danmark er blandt de lande, hvor risikoen for at få sygdommen er allerhøjest, siger overlæge og professor i neurologi Per Soelberg Sørensen, der er leder af Dansk Multipel Sclerose Center på Rigshospitalet.

Stigningen hænger ifølge Soelberg Sørensen fortrinsvis sammen med, at flere kvinder får sclerose. Siden 1985 er antallet af kvinder, der får sclerose, således mere end fordoblet, mens det for mænd ikke har ændret sig væsentligt. Men af betydning for stigningen er også, at patienterne lever længere med sygdommen. Det samme gælder en ændring i de diagnostiske kriterier, der gør, at diagnosen i dag kan stilles efter første attak, mens den tidligere først måtte stilles efter andet attak. Sygdommen rammer hyppigst de 20-40 årige, men konstateres også blandt både yngre og ældre.

Mennesker med sclerose lever længere

Også Mette Bryde Lind, der er direktør for Scleroseforeningen, udtrykker overvældelse over den store stigning, men understreger, at stigningen også er udtryk for en glædelig nyhed:

”Stigningen kaster et forklarende skær over det stadig større pres, vi oplever på vores rådgivning, og de voksende ventelister til vores hospitaler, og den viser, at der er mere behov for vores indsats end nogensinde før. Det er imidlertid meget vigtigt også at huske på, at den del af stigningen, der skyldes, at mennesker med sclerose lever længere, er en rigtig positiv nyhed! Den viser jo, at mennesker med sclerose har gavn af den behandling, de får. Hvad den del af stigningen angår, der er udtryk for en reel stigning, understreger den for os, hvor vigtigt det er, at vi fortsat satser, alt hvad vi kan på forskning.”