Direktør chokeret over socialchefers forslag

6. april 2010
Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind langer ud efter det forslag, som landets socialchefer kom med i påsken om at kommunerne skal skære i hjælpen til mennesker med handicap.

Af Kira Madsen, journalist.
Da formanden for landets socialchefer, Ole Pass, i torsdags d. 1. april udtalte til Jyllandsposten, at kommunerne skal skære i handicaphjælpen, troede mange, det var en aprilsnar. Men forslaget var ramme alvor, og en gennemførelse vil være et markant brud på de vedtagne danske handicappolitiske principper, mener Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

Grænsen er nået

Grænsen for, hvor meget hjælp det danske velfærdssystem skal yde til handicappede, er nået. Det siger formanden for landets socialchefer, Ole Pass, til Jyllandsposten. Han mener, at kommunerne, fordi økonomien er stærkt presset, skal skære i udgifterne til invaliditet og revalidering, som i de sidste 13 år er steget med 72 procent.

Danske Handicaporganisationer og Socialpædagogerne har været ude med riven efter socialchefens forslag og mener, at forslaget er helt urimeligt.

”Det er noget af det mest forfærdelige, jeg har hørt, og så fra en mand, der er sat til at administrere det sociale område. Hvis kommunerne mangler penge til at hjælpe de handicappede, må de finde pengene andre steder i budgettet eller gå til regeringen,” siger Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer, til Jyllandsposten.

Handicappolitiske principper tilsidesættes

I Danmark vedtog folketinget i 1993 en beslutning om ligestilling og ligebehandling af mennesker med handicap, som skal sikre, at mennesker med handicap kompenseres for at begrænse eller udligne funktionsnedsættelsen. Kompensationen skal ydes uden hensyn til borgerens økonomi, da det netop ikke skal være en økonomisk belastning at leve med handicap. Scleroseforeningens direktør, Mette Bryde Lind, er chokeret over forslaget og holdningen bag det.

”At begynde at indføre brugerbetaling for handicappede på de udgifter, som netop er en følge af handicappet, vil være et markant brud på de mangeårige danske handicappolitiske principper, som bl.a. skal sikre lige muligheder, for at handicappede kan bevare en selvstændig tilværelse. Principper som Danmark sidste år bekræftede ved ratificeringen af FN’s Handicapkonvention. Det er principper, som i øvrigt i længden også er til fordel for hele samfundet, når handicappede for eksempel ved hjælp af nødvendige hjælpemidler kan blive på arbejdsmarkedet eller klare sig i dagligdagen. Forslaget tyder på, at kommunerne nu er i økonomisk panik, og det bliver politikerne på Christiansborg nødt til at tage alvorligt,” siger hun.

Forslaget er blevet blankt afvist af socialordførerne fra DF, SF, S, R og V.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.