Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
For dig med kroniske smerter
d. 29 april 2011

Lige i øjeblikket kører Slagelse Kommune og 40 andre kommuner med et forsøgsprojekt, der henvender sig til mennesker med kroniske smerter. Du kan komme til inspirationsmøde og lære at håndtere smerterne.

Man kan blive bedre til at håndtere smerter.

Af Mathilde Louise Brejner

Hvis du kender til katastrofetanker omkring, om du kan håndtere smerterne, der ofte knytter sig til, at have et attak, har kursusgangene ”Lær at leve med kroniske smerter” vist sig effektive i forhold til at håndtere tankerne. Det fortæller Nicholaj Faber, der arbejder som projektkoordinator i Komiteen For Folkesundhed, som står for kampagnen.

Positiv feed-back
Nicholaj Faber siger, at kampagnen ”Lær at leve med kronisk sygdom” har kørt i 71 kommuner over de sidste fem år. Også i Slagelse Kommune har man haft kampganen, der henvender sig mennesker med kronisk sygdom.
Merete Bach, sundhedschef i Slagelse Kommune fortæller, at de har fået positiv feed-back fra de kursister, som har deltaget i kurserne, og at de der for fortsætter de med at tilbyde kurserne ”Lær at leve med kronisk sygdom” i fremtiden.

Forsøgskursus går indtil videre godt
Kurset, som henvender sig til mennesker med kroniske smerter, ”Lær at leve med kroniske smerter,” er fortsat et forsøgsprojekt, hvad der betyder, at det skal evalueres efter sommerferien. Kurset har været repræsenteret landsdækkende i 41 kommuner, og har altså indtil videre fået gode tilbagemeldinger fra mange af de kursister, som har deltaget i kurserne:
”Kursere har betydning for patienternes hverdag. De melder tilbage om, at det går bedre, når de har været på kursus,” siger Merete Bach.

Kurserne henvender sig til mennesker med sclerose
Nicholaj Faber fortæller, at der har været flere mennesker med sclerose, som har deltaget i kurserne med succes. Blandt andet fortæller han, at nogle af de katastrofetanker, man kan have om, hvordan man skal håndtere et attak, kan modereres efter kurset.

Kom til informationsmøde i Slagelse
Onsdag den 4. maj holder Center For Folkesundhed, Slagelse Kommune, et informationsmøde, hvor du kan møde tre kronisk syge patienter, en fysioterapeut og en kiropraktor, som holder oplæg om kronisk sygdom – og kroniske smerter. Arrangementet finder sted på Slagelse Bibliotek.

Ring eller send en email på: folkesundhed@slagelse.dk eller tlf: 58 57 40 12 – hvis du vil melde dig til eller have flere informationer. Man må også gerne bare møde op.
Hvis du ikke bor i nærheden af Slagelse, kan du meget let få et overblik over, hvor der udbydes kurser, og hvordan du kommer i gang på: www.patientuddannelse.info