Det skal være lettere at komme til fysioterapeut

12. februar 2013
Hidtil har det været svært for gangbesværede og kørestolsbrugere at finde en fysioterapeut, hvor adgangsforholdene er gode nok. Det bliver nu ændret. I fremtiden vil alle kunne se, hvor tilgængelige klinikkerne er på hjemmesiderne sundhed.dk og godadgang.dk.

Det kan være svært at vide, hvilke fysioteraputer der tager hensyn til én, når man lever med en funktionsnedsættelse.

Men det ændrer Danske Fysioterapeuter nu. De har lavet et samarbejde med foreningen God Adgang, der registrerer og mærker fysiske adgangsforhold på fx fysioterapeutklinikker. Det gør, at alle kan få detaljerede oplysninger om tilgængeligheden på den enkelte klinik. Indtil nu er adgangsforholdene registreret på de første 125 klinikker.

”Vi vil gerne gøre det så let som muligt for vores patienter at finde en fysioterapeut med passende adgangsforhold. Det har utrolig stor betydning for helbredet og livskvaliteten, at man kommer af sted, på trods af at man sidder i kørestol,” siger Tina Lambrecht, som er konstitutioneret formand i Danske Fysioterapeuter.

Det bakkes op af Ulla Kramer, som er sekretariatsleder i God Adgang. Hun mener, at det indtil nu har været alt for svært at finde ud af, hvilke klinikker der er nem adgang til.

”Rigtig mange danskere er afhængige af, at de på forhånd ved, hvordan adgangsforholdene er på de steder, de vil besøge. Kørestolsbrugere vil fx gerne vide, om der er en elevator. Uden den slags informationer risikerer mange mennesker at støde ind i store forhindringer,” forklarer Ulla Kramer.

Det vil de to hjemmesider kunne hjælpe på. Indtil videre er der udelukkende tale om en registrering af tilgængeligheden på klinikkerne. På sigt er målet dog at forbedre adgangsforholdene i både eksisterende og nybyggede klinikker, så der er lige adgang for alle.

Scleroseforeningens direktør Mette Bryde Lind glæder sig over det nye tiltag:

”Fysioterapi spiller en stor rolle for vores medlemmer. Det gælder også dem, der er allermest besværede af sygdommen. Derfor er det utrolig vigtigt med gode adgangsforhold.”

Klik her og find de registrerede steder på godadgang.dk

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.