Det koster op mod 4500 kroner om måneden at flytte sammen

22. februar 2011
Hvis du er på førtidspension, bliver du reguleret efter din raske kærestes indkomst, så snart du stiller flyttekasserne inden for døren.

En førtidspensionist mister penge, når pensionisten flytter sammen med kæresten.

Af Mathilde Louise Brejner

Par, hvor den ene er på førtidspension, er bekymrede for at flytte sammen, fordi det kan koste parret en bruttoindtægt på op mod 4500 kroner om måneden at dele adresse. Kærester skal altså ikke engang være gift, før kommunen begynder at regulere parrets indtægt. Det sker igennem en regulering af førtidspensionen. Scleroseforeningen sætter fokus på problemstillingen, som i øjeblikket er til politisk debat i Folketinget.

Politisk hot potato

Den fremtidige førtidspension er i øjeblikket til debat i folketinget, hvor blandt andet Ellen Trane Nørby (V) har lovet at kigge på ægtefælleafhængigheden, som hun principielt mener, er et levn fra fortiden.  Også Anne Marie Geisler Andersen (R) udtrykker, at hun ikke er glad for ægtefælleafhængigheden, hvorfor hun lover, at hun vil stille spørgsmål til ministeren om, hvor meget det koster at afskaffe den nuværende ordning.

En mærkesag for Scleroseforeningen

At sagen er blevet taget op til politisk debat, vækker stor glæde i foreningen. Foreningen har nemlig længe kæmpet for at få sat fokus på, at ægtefæller gøres økonomisk afhængige af hinanden. Derfor følger vi udviklingen nøje i den kommende tid.

”Scleroseforeningen har lige siden reglen blev gennemført i 2003 brugt enhver tænkelig anledning til at gøre opmærksom på det urimelige og utidssvarende i at gøre udbetalingen af førtidspension samlivsafhængig, og det vil vi fortsætte med,” siger ledende socialrådgiver i Scleroseforeningen, Bente Röttig.

Hvis du vil se, hvad ægtefælleafhængighed betyder for par, hvor den ene er på førtidspension, kan du læse mere her

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.