Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
"Det er sjovt at sætte fokus på sclerose"
d. 1 april 2011

Månedens frivillige er Dorte Liiv Pedersen, Fjellerup.

Af Mathilde Louise Brejner.

Dorte havde en rigtig god barndomskammerat, som fik sclerose. For et år siden fik hun selv diagnosen. Det betyder, at hun gerne ville være med til at sætte fokus på sygdommen og samtidig samle penge til Scleroseforeningens arbejde.

Giv lige en hånd
”Hvis man går ud og siger, at man har brug for hjælp, så vil folk virkelig gerne træde til og hjælpe.” Sådan beskriver Dorte Liiv Pedersen processen op til, at hun frivilligt har stablet et zumba-arrangement nær Århus med kapacitet til 200 mennesker på benene til fordel for Scleroseforeningen.

14 dage og ti timer
Dorte Liiv Pedersen arbejder til dagligt som farvekonsulent hos Stark, Risskov, tæt på Århus. Dorte lånte simpelthen Starks parkeringsplads til at holde zumbalørdag for dem, der måtte have lyst. Når hun ikke er på arbejde, har hun i de sidste par uger brugt sin fritid på at skabe bedre livsvilkår for andre mennesker.

”Det er sjovt at være med til at sætte fokus på sclerose. Det er også rart at opleve, at der pludselig er en anden forståelse blandt kollegaerne,” siger Dorte.

Dorte har brugt 14 dage på at samle sponsorer, der understøtter zumbaeventet, og til at skabe kontakt med den lokale presse. Sammenregnet vil hun tro, hun har brugt cirka ti timer på arrangementet.

”Du er tosset”
Da Dorte fortalte sin omgangskreds om idéen med at lave udendørs zumba, syntes de, at hun var tosset. Men de tre instruktører, som Dorte har arrangeret til at komme og undervise, var med på idéen og holdt hårdt på, at zumba-dagen skulle gennemføres ligegyldigt hvordan, vejret blev.

”Hvis det bliver snevejr, så danser vi bare i skitøj,” fortæller Dorte, at instruktørerne sagde forud for arrangementet.

Bare kom i gang
Dorte synes overhovedet ikke, at det har været svært at arrangere zumbadagen. Hun fortæller, at de mennesker hun har spurgt om hjælp alle gerne har villet hjælpe. Dorte har kun én ting at sige til andre, der også måtte have drive og lyst til at lave et frivilligt arrangement til fordel for Scleroseforeningen:

”Bare kom i gang, for alle vil gerne hjælpe,” siger Dorte med en ubøjelig entusiasme i stemmen.