Der er brug for viden om alternativ behandling

19. marts 2012
Det er en kortsigtet løsning at lukke Danmarks Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling

Debatindlæg bragt i Politiken i dag, af Lasse Skovgaard og Mette Bryde Lind
Ph.d.-stipendiat v. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet og direktør i Scleroseforeningen

Til januar lukker Danmarks Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling (Vifab) i forbindelse med en større sparerunde i Sundhedsministeriet.

Lukningen sker på et tidspunkt, hvor flere danskere end nogensinde benytter alternativ behandling, og hvor behovet for viden på området stadig er stort.

Undersøgelser viser, at over halvdelen af danskere benytter eller har benyttet alternativ behandling. Blandt visse grupper af danskere med kroniske sygdomme er andelen oppe på 75 procent, og brugen har generelt været stigende de sidste 30 år.

Der er således et behov for viden på området, og alt tyder på, at dette behov kun vil blive større fremover. På den baggrund virker det som en kortsigtet løsning at lukke Vifab.

Det er klart, at ingen kan fredes i en tid, hvor der skal prioriteres benhårdt, men det alternative behandlingsområde er i forvejen kraftigt underprioriteret videns- og forskningsmæssigt. Det er på nuværende tidspunkt uklart, hvilke af Vifab’s opgaver der skal overføres til Sundhedsministeriet, og hvilke der blot forsvinder.

Uanset hvordan man vælger at fordele opgaver og ansvar, er der en række grundlæggende behov på det alternative behandlingsområde, som trænger sig stadig mere på.

Der er brug for facilitering af samarbejde og vidensdeling på tværs af sundhedsarbejdere, sundhedsfaglige instanser, interesseorganisationer, forskere, patienter m.fl. Der er brug for, at den eksisterende viden løbende bliver indsamlet og formidlet bredt. Der er brug for, at dette arbejde bliver udført af fagpersoner med forstand på forskning og vidensudvikling inden for det alternative behandlingsområde.

Man kan skele til Norge, hvor et nationalt forskningscenter under Tromsø Universitet (NAFKAM) løbende indsamler viden om alternativ behandling, gennemfører forskning, arbejder med metodeudvikling, formidler viden og faciliterer vidensdeling på området.

Det foregår tværfagligt og bidrager til en konstruktiv udvikling på det alternative behandlingsområde i Norge – et område, der efter alt at dømme er kommet for at blive. Også i Danmark.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.