Den første globale status på sclerose i fem år offentliggøres i København

19. august 2013
Når 7.000 scleroseforskere mødes i København i oktober offentliggøres den første status siden 2008 om udbredelsen af sclerose

Hvor mange mennesker i hele verden har sclerose? Spørgsmålet blev sidst besvaret i 2008, da WHO og den internationale scleroseorganisation MSIF offentliggjorde et såkaldt MS Atlas. Her lød svaret, at 1,3 million mennesker i 112 af verdens lande havde sclerose. Opgørelsen omfattede 88 procent af verdens befolkning.

Flere med sclerose

Nu er der indhentet oplysninger til et nyt MS Atlas, og resultaterne offentliggøres ved scleroseforskernes store konference Ectrims i København den 2.-5. oktober.
Når de 7.000 scleroseforskere tropper op i København, vil de høre det nye tal for udbredelsen af sclerose i verden, og det bliver formentlig et tal, som er langt højere end de 1,3 millioner. Dels er mulighederne for at for at stille diagnosen sclerose ved hjælp af MR-scannere blevet bedre mange steder, og dels illustrerer f.eks. udviklingen i Danmark en generel stigning i antallet af sygdomstilfælde.

Fra 7.500 til 12.500

Da den globale kortlægning fandt sted i 2007-2008, var der registreret 7.500 danskere med sclerose. I dag er tallet 12.500 tilfælde.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.