Støt os i kampen

Støt os
Delte meninger om CCSVI-teorien
d. 11 maj 2010

Når det gælder teorien om CCSVI og dens sammenhæng med sclerose er der både tilhængere og skeptikere blandt amerikanske og engelske neurologer

Af Louise Wendt Jensen, journalist

Flere neurologer advarer mod forhastede konklusioner, når det gælder sammenhængen mellem CCSVI og sclerose.
Det fremgår af en ny artikel offentliggjort i tidsskriftet The Lancet Neurology. Her har journalisten talt med neurologer i både USA og Storbritannien, som stiller sig skeptiske overfor Paolo Zambonis resultater.
De hæfter sig ved, at Robert Zivadinov fra Buffalo Universitet ikke har været i stand til at konstatere CCSVI hos alle sclerosepatienter på samme måde som Zamboni. Forklaringen kunne måske være, at Zamboni har brugt en mere følsom ultralydsmaskine. Men den forklaring harmonerer ikke med, at Zamboni ikke fandt CCSVI hos nogle af sine kontrolpersoner, mens Zivadinov fandt CCSVI i 22 procent af sin kontrolgruppe. Hvis Zivadinov havde sværere ved at konstatere CCSVI end Zamboni, burde der heller ikke have været CCSVI hos hans kontrolpersoner.
”Det siger os, at vi ikke ved, hvor vi står i øjeblikket, når det gælder CCSVI og sclerose,” siger Richard Rudick, direktør for The Mellem Center for sclerose på the Cleveland Clinic Foundation i Ohio, i artiklen.
Andre er derimod mere åbne overfor Zambonis teorier.
”Hypotesen om autoimmunitet forklarer ikke alt omkring sclerose, specielt ikke det neurodegenererende aspekt af sygdommen, som man er begyndt at interessere sig stadig mere for i de senere år,” siger Bianca Weinstock-Guttman, neurolog ved Buffalo Universitet.

Artiklen i The Lancet Neurology, der er på engelsk, kan læses gratis her, hvis man opretter sig som bruger på siden:

Se desuden Scleroseforeningens site om CCSVI.
www.scleroseforeningen.dk/ccsvi