Debat: Brugerbetaling på handicaphjælp eller ej?

29. januar 2013
Scleroseforeningen deltager i DRs store debat om velfærdsamfundet. Se indslagene her

Hvilke velfærdsydelser har vi råd til? Og hvem skal selv betale? I en række indslag i tv og radio sætter DR i denne uge velfærdssamfundet til debat. En debat, Scleroseforeningen bidrog aktivt til, da ugen i går blev skudt i gang med en række eksempler på mennesker med sclerose, der allerede nu må betale for nødvendig hjælp selv.

I 18.30-nyhederne havde DR et indslag om Lene Vinther fra Mariagerfjord, der har fået sin hjælp drastisk beskåret og nu af egen lomme betaler 7.200 kr. hver måned.

Klik her og se indslaget her

Indslaget blev fulgt op i 21.30-nyhederne med endnu et par eksempler fra Scleroseforeningen efterfulgt af en debat i studiet mellem Ole Pass, formand for socialcheferne i Danmark, og Scleroseforeningen social- og handicappolitiske konsulent, Bente Röttig.

Se indslaget her

Se debatten mellem Ole Pass og Bente Juul Röttig her

Scleroseforeningen er til enhver tid villig til at sætte velfærdssamfundet til debat, siger Bente Röttig blandt andet. Det gælder også spørgsmålet om brugerbetaling. Men samtidig pointerede hun, er det vigtigt at holde kommunerne fast på, at der i dag ikke er lovhjemmel for den brugerbetaling, de forsøger at indføre ad bagdøren. Det kræver – også for kommunerne – en vedtagelse i Folketinget, før de har lov til det.

Du kan selv deltage i debatten på Scleroseforeningens Facebookside.

Klik her for at gå til Facebooksiden

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.