Gå til hovedindhold

De voksne skal være barnets pandelapper

14. august 2012
Kort fortalt
Børn og unge med sclerose er forskellige og påvirkes forskelligt af sygdommen. Ikke alle får kognitive vanskeligheder, og blandt dem, der gør, varierer sværhedsgraden af vanskelighederne meget fra barn til barn. Cirka en tredjedel får så betydelige kognitive vanskeligheder, at de får vanskeligt ved at klare sig i skolen uden hjælp. Men hvad er det, børnene får svært ved? Og hvad er det for en hjælp, de har brug for?
Thumbnail

”De voksne skal være barnets pandelapper”. Så kort udtrykker specialist og supervisor i børneneuropsykologi Käte From, hvad det er for en hjælp, de ramte børn har brug for.

Det er pandelapperne, der styrer de eksekutive funktioner. ”Hjernens direktør” kalder Käte From også disse funktioner, der har at gøre med at tage et initiativ og gå i gang, planlægge og koordinere, strukturere og prioritere, danne sig et overblik og organisere.

”Det er de færdigheder barnet eller den unge typisk får svært ved og har brug for at få hjælp og støtte til, efterhånden som der i skolen stilles stadig større krav om selvstændighed og forventes, at det har udviklet disse færdigheder”, forklarer Käte From.

Klik på videoen og hør Käte From forklare, hvad det betyder at få en sygdom, der påvirker hjernen, mens den endnu ikke er færdigudviklet. Og få børneneuropsykologens råd til, hvordan man kan hjælpe barnet, når ”dets egen direktør sover lidt i timen”.

Yderligere information
Hvordan viser de eksekutive vanskeligheder sig? Og hvad kan læreren stille op i undervisningen? Få konkrete, pædagogiske tips til at fremme barnets eller den unges selvstændighed og initiativ i undervisningen og hjælpe det til at planlægge og organisere her:
Hjernekassen

Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.