Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Chef: ”Mennesker med handicap er mere loyale”
d. 19 oktober 2011

Kjeld Wiinblad er adm. direktør for en virksomhed, som sælger el-kabler. Han mener at de ansatte i virksomheden med et handicap, er mere trofaste og loyale end andre

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Igennem de sidste ti år har virksomheden Coferro i Herlev haft et samarbejde med Herlev Kommune, så de kan tilbyde ansættelser for mennesker med handicap i fleksjob. Igennem årene har der været repræsenteret forskellige typer mennesker med forskellige slags handicaps. Det strækker sig over piskesmæld til sclerose som Svend-Erik Andersen, der blev ansat i august 2011, har.

Se videoreportage

Vil ikke på førtidspension
Svend-Erik Andersens sclerose har betydet, at han måtte sælge sin virksomhed som selvstændig el-installatør og starte i et fleksjob. Vejen til fleksjobbet som sælger hos Coferro var ikke lige for Svend-Erik Andersen, der først var fordi en stilling som underviser på teknisk skole, og derefter blev sygemeldt. Efter en arbejdsprøvning, der viste, at Svend-Erik kan magte 18-20 timers arbejde om ugen, kunne kan søge stillingen hos Coferro.

”Jeg vil ikke på førtidspension endnu. Jeg er kun 55 år, så det er for tidligt. Min uddannelse skal ikke ryge ud med opvaskevandet, og jeg kan klare alle de opgaver, jeg får stillet hos Coferro,” siger Svend Erik Andersen.

Ærlig til jobsamtalen
Svend-Erik Andersen valgte at fortælle meget ærligt om sin sclerose, da han kom til samtale hos Coferro. Han mener, at netop han fik stillingen, fordi han har de kvalifikationer, som der var behov for. Han synes, at han bliver behandlet meget ligeværdigt på sin arbejdsplads. Den første uge spurgte hans kollegaer igen og igen til hans sclerose, men Svend Erik Andersen er glad for at kunne få lov til at forklare, hvad hans sygdom egentlig betyder.

”Jeg finder en stor personlig tilfredsstillelse i, at jeg har en dagligdag med arbejde og kollegaer. Hvor skulle jeg hente indholdet, hvis jeg ikke havde mit arbejde?,” spørger Svend-Erik Andersen.

Svend-Erik er sikker på, at hans dagligdag ville være tom, hvis han ikke havde et arbejde.

”Nu går det fint. 20 timer om ugen er lige, som det skal være,” siger Svend Erik Andersen, som synes, at hans fleksjob er en kæmpe gevinst.

Direktører bør tage et socialt ansvar
Kjeld Wiinbad fortæller, at han har haft ti mennesker med handicap ansat på Coferro i de ti år, virksomheden har tilbudt fleksjob. Senest er Svend-Erik Andersen kommet til, men der bliver allerede både drillet godmodigt og talt ærligt mellem chefen og hans ansatte.

Kjeld Wiinblad har selv en bonussøn, som sidder i kørestol. Det er en del af forklaringen på, hvorfor han har fået øjnene op for de kompetencer, som mennesker med handicap kan rumme, men som ikke bliver udnyttet. Den økonomiske hjælp, som Coferro får fra Herlev Kommune, hjælper ansættelserne på vej, men alligevel fortæller Kjeld Wiinblad, at det ikke er det afgørende for ham.

”Mennesker med handicap kan have store styrker. De er blandt andet mere loyale. De møder til tiden og gør sig umage med at gøre deres arbejde godt,” siger Kjeld Wiinblad.

Kjeld Wiinblad mener, at direktører bør forpligte sig til at tage et socialt ansvar og ansætte flere mennesker med handicap i fleksjobordninger.

Det åbner for nye perspektiver
Kjeld Wiinblad er ikke bange for at indrømme, at det også er en økonomisk fordel at have mennesker med handicap ansat i fleksjob. På den måde kan han have Svend-Erik Andersen ansat til en tredjedel af normallønnen.

”Vi tager ingen specielle hensyn til dem med handicap, vi har ansat. Vi orienterer de øvrigt ansatte og sørger for at hjælpemidlerne er på plads,” siger Kjeld Wiinblad.

Kjeld mener, at arbejdspladsen får et socialt islæt af fleksibilitet, og at det åbner for nogle perspektiver, så de øvrige ansatte kan se, at der er andre, der har det sværere end dem, når man ansætter et menneske med handicap. Han kan se, at nogle af de andre ansatte er blomstret op efter at de har fået Svend-Erik Andersen til Coferro.

”Gør det! Ansæt roligt mennesker med handicap og lad være med at være betænkelig. Mennesker med handicap værdsætter virkelig deres arbejde,” siger Kjeld Wiinblad.

Se en videoreportage fra arbejdspladsen