Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores indtægter. Din donation er afgørende!
DKK
I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores indtægter. Din donation er afgørende!
DKK
Støt os
Chauffør nægtede at køre scleroseramt med handicapbus
d. 12 januar 2012

Jørn Jørgensen har sclerose, som betyder, at han er fuldstændig lam. Alligevel vil han gerne ud i verden og besøge gamle venner. Problemet er bare, at Flextrafik under Movia ikke vil køre med ham, fordi chaufføren ikke kan betjene hans kørestol

Af Mathilde Louise Stenild Brejner

Da Jørn Jørgensen og hans kone Inge Bro Jørgensen skulle besøge nogle gamle venner, bestilte de en tur hos flextrafik under Movia og oplyste som altid, at Jørn er lam og derfor ikke selv kan betjene sin elektriske kørestol.

Flextrafik skal betjene handicappede borgere, så de kan komme ud i verden ligesom borgere uden handicap. Jørn Jørgensen bor på et plejehjem, og derfor prioriterer Inge Bro Jørgensen højt at sørge for, at hendes mand kan komme ud i verden og få nogle gode oplevelser, da han stadig fungerer normalt kognitivt. Jørn Jørgensen er tilmeldt Flextrafik igennem en bevilling fra Ringsted Kommune.

Chaufføren må gerne sige ”nej”
Jørn Jørgensen sidder i en elektrisk kørestol, som han ikke selv kan betjene. Inge Bro Jørgensen kan heller ikke selv køre den elektriske kørestol ombord i handicapbussen, fordi hun har et synshandicap. Derfor er de afhængige af, at chaufføren kan og vil hjælpe dem med at køre kørestolen ombord i bussen.

”Chaufføren sagde, at han ikke ville køre kørestolen ombord i bussen, og at det var hans ret at sige fra,” siger Inge Bro Jørgensen.  

Inge Bro Jørgensen fortæller, at hun efterfølgende talte med Movias hovedkontor, hvor hun fik at vide, at chaufføren havde retten på sin side.

Handicapkørsel eller Taxakørsel?
Inge Bro Jørgensen synes, at det er under al kritik, at chaufføren gerne må sige ”nej” til at tage en kunde med.

”Kan det virkelig være meningen, at man kører handicapkørsel, får penge for det, og så er man ikke hjælpsom over for en kunde, som intet kan selv?, spørger Inge Bro Jørgensen.

Hun fortæller, at hun ved hver bestilling fortæller, at hendes mand sidder i elektrisk kørestol og intet kan selv. Derfor mener hun, at chaufføren burde vide, hvad der kræves af ham, hvis han skal køre med hendes mand. Inge Bro Jørgensen kan heller ikke forstå, hvorfor Jørn Jørgensens cpr-nummer ikke er registreret, så Flextrafik har nogle oplysninger om Jørgen stående centralt, og dermed kan sende det rette personale.

”Jeg synes, det er under al kritik, for så kører Movia slet og ret taxakørsel,” siger Inge Bro Jørgensen.

Uklare retningslinjer for kørestole
Hos Movia erkender man, at informationsmaterialet om hvilke kørestole Flextrafik ikke kan køre med, har været mangelfuldt. Movia vil derfor overveje, om man nu skal forbedre informationsmaterialet, så det fremgår tydeligere, hvilke kørestole de ikke vil køre med.

”Alle vores chauffører, som kører med liftbusser, skal på kursus, så de lærer at betjene en elektrisk kørestol,” siger Jens Peter Langberg, områdechef for Flextrafik, Movia.

Jens Peter Langballe kan ikke forstå, hvorfor chaufføren ikke har hjulpet Jørn Jørgensen ombord i bussen, når han har en ryglænsbetjent elektrisk kørestol, som han principielt skulle kunne køre.

”Det vil jeg undersøge nærmere, det dur jo ikke, at handicappede ikke kan komme med ud og køre,” siger han.

Der er visse typer af elektriske kørestole, som chaufførene ikke vil køre med, fordi det er uforsvarligt at betjene dem, når man skal op på en lift eller køre på trapper, fortæller Jens Peter Langberg.

Han opfordrer kunder, som har en elektrisk kørestol, man betjener på armlænet til at rette henvendelse til Movia eller til deres kommune, så man kan løse transportproblemerne internt mellem kunde, kommune og transportselskab.

”Hvis man er lam, og ikke kan køre sin elektriske kørestol selv, kan man jo lige så godt komme over i en manuel kørestol, som vi kan køre ombord i bussen uden problemer, siger Jens Peter Langballe.

”I mine øjne er det galimatias, for min mands kørestol kan også betjenes bagfra, og vores venner som ikke er handicaphjælpere, kan med lethed køre stolen, så hvorfor kan en chauffør, som kører handicapbus, ikke?” siger Inge Bro Jørgensen.

Lift og yderligere personale ved kørestolsskift
Inge Bor Jørgensen fortæller, at hun synes, at det er utrolig hårdt, at hun som 73 årig skal kæmpe så hårdt for at give sin mand et værdigt liv med indhold.

”Hvis vi skal ud og besøge nogen, så skal Jørn have sin elektriske kørestol med, som er specielt indrettet til hans behov for støtte til ryg og nakke. Hvis han sidder for længe i en manuel kørestol, så falder han forover,” siger Inge Bro Jørgensen.

Jørn Jørgensen kan godt sidde i en manuel kørestol under en kortere transport, men hvis han skal skifte kørestol, så kræver det en lift og personale, som kan betjene liften.

”Vi kan jo ikke klare at lifte Jørn, mens vi er på besøg ude hos vores venner, som ikke har udstyr eller uddannelse til at løfte på Jørn,” siger Inge Bro Jørgensen.

Movia har efterfølgende foreslået at slukke for den elektriske kørestol og skubbe den ombord i bussen, men stolen og Jørn tilsammen vejer omkring 200 kg, så det synes Inge Bro Jørgensen, lyder som en hasarderet transportmulighed.

Klarere retningslinjer omkring elektriske kørestole
I de fleste tilfælde er chaufføren ansvarlig for, at kørestolen bliver kørt ind i bussen, men elektriske kørestole håndteres ikke af chaufføren, fortæller Per Prehn, chef for Borgerservice i Ringsted Kommune, hvor Jørn bor. Handicappede, som ikke kan køre deres elektriske kørestol selv, skal have en hjælper med til at betjene kørestolen. Det fremgår imidlertid ikke af Movias materiale, og efter Scleroseforeningens henvendelse, vil Ringsted Kommune derfor tage kontakt til Movia.

”Vi vil anmode om, at det fremgår mere klart af informationsmaterialet, hvilke kørestole Movia ikke vil køre med, og samtidig vil vi anmode om, at Movia spørger ind til kørestolstypen, når der bliver bestilt en tur,” siger Per Prehn.

”Jeg kan ikke forstå, hvorfor man ikke kan fremstille elektriske kørestolstyper, som Movia kan køre forsvarligt med,” siger Inge Bro Jørgensen.

Kommunal ansat med på besøg
Hos Ringsted Kommune antager man, at hvis man er så handicappet, at man ikke selv kan betjene sin elektriske kørestol, så er der nok også mange andre ting, som man skal have hjælp til. Og derfor kan man søge om en såkaldt ledsagerordning, som konkret betyder, at man kan få en kommunalt ansat 15 timer om måneden til at følge mennesket med handicap på besøg hos venner og lignende.

Ringsted Kommune kan ikke forholde sig til, om det ikke er en væsentlig dyrere samfundsinvestering at sende en ledsager med i flere timer, hver gang et menneske med handicap skal i byen, end det er at uddanne Movias chauffører, som kører med liftbusser beregnede på handicappede, til at kunne betjene en elektrisk kørestol.

”Jeg synes, det vil være underligt at have et fremmed menneske med på besøg hos vores venner, som vi har kendt en livstid. Jeg elsker jo stadig min mand og vil gøre alt for, at han får et værdigt liv og nogle gode oplevelser,” siger Inge Bro Jørgensen.

Pressekontakt: 40 28 51 27

 

 

Kommentarer

Sune (tir, 12/11/2013 - 00:39)

Jeg synes det er synd at man kan skrive en så lang og velformuleret artikel, uden rent faktisk at tage stilling til HVORFOR chaufføren har afvist kunden, men man istedet kun fokuserer på hustruens (forståelige) ærgrelse.
At talsmanden for Movia er groft inkompetent og ikke aner hvad han taler om, det kan man ikke gøre det store ved, men Ringsted Kommune har fat i den lange ende.

Hele pointen i at chaufføren nægter at betjent kørestolen er simpel.
Der er i forvejen ikke meget plads på sådan en lift på en handicapbus, det ved de fleste af os. Såfremt chaufføren skal betjene kørestolen (som han ikke kender) og den laver et pludseligt ryk eller kører hurtigere end forventet og så enten patienten eller chaufføren falder ud over kanten og kommer til skade, så er det chaufførens ansvar da han betjente kørestolen.
Får han selv en arbejdsskade, vil han i værste tilfælde kunne blive nægtet arbejdsskadeerstatning.
Kommer patienten til skade, vil han i værste tilfælde kunne få en erstatningssag på nakken.

Jeg tror alle i branchen vil det bedste for vores kunder/patienter, men jeg kan sagtens forstå chaufføren siger nej, når han skal lave en opgave der i sidste ende kan koste ham både helbred og job.
Jeg siger selv nej til disse ture og jeg anbefaler også mine kollegaer det, når de spørger mig til råds.

Klavs (tor, 15/09/2016 - 14:18)

Jeg kører selv som chauffør for flextrafik. Jeg mener at selvfølgelig skal man som chauffør i en liftbil kunne betjene en el-kørestol. Hvis man ikke som chauffør i en liftbil kan finde ud af at køre den på og af liften burde man enten hurtigt få det lært eller køre i en personbil, hvis man vil køre som flexchauffør.

Tilføj kommentar

Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.
Scleroseforeningen bruger et spam-filter på vores kommentarfelt for at sikre os imod misbrug. Du kan læse mere om filteret her: Mollom privacy policy