CCSVI-undersøgelse forsinket

28. februar 2011
Det har været sværere, at få målemetoden på MR-scanneren på plads end først beregnet. Resultater af undersøgelsen ventes nu først til sommer

Af Louise Wendt Jensen

Vi har tidligere skrevet, at der ville foreligge resultater fra den CCSVI-undersøgelse, som Scleroseforeningen sponsorerer her i februar, men undersøgelsen er forsinket.
Det skyldes, at det har været sværere, at få udstyret til MR-scanneren på plads end først beregnet.
”Vi troede, at man kunne bruge allerede eksisterende målemetoder til MR-scanningerne, men det viste sig, at de ikke var præcise nok, så MR-klinikken på Hvidovre Hospital har været nødt til at afprøve en ny avanceret målemetode til scanneren for helt nøjagtigt at kunne måle blodcirkulationen i de store halsvener, og det har taget noget tid. Det er den primære grund til forsinkelsen, ” siger Morten Blinkenberg, overlæge på Dansk Multipel Sclerose Center (DMSC), der er projektleder for CCSVI-forsøget.
Nu er man imidlertid klar til at gå i gang. De første 20 medvirkende i forsøget er på plads og både ultralyds- og MR-scanningerne går i gang i starten af marts måned. Alle medvirkende forventes færdigundersøgt med udgangen af april.

Resultater i løbet af sommeren

”Derefter skal vi analysere resultaterne, der skal sendes som en videnskabelig artikel til et tidsskrift i løbet af maj og juni. Artiklen skal siden bedømmes og accepteres, inden vi kan offentliggøre resultaterne. Det tager noget tid, så vi kan nok tidligst sige noget en gang i juli afhængig af behandlingstiden ved tidsskriftet, der kan variere en del,” fortæller Morten Blinkenberg.
Så snart der er noget at rapportere vedrørende forsøget, offentliggør vi det her på hjemmesiden.

Læs mere om CCSVI-undersøgelsen her:

Læs et interview med Professor Per Soelberg Sørensen om CCSVI-undersøgelsen her:

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.