Støt os i kampen

Støt os
CCSVI-opererede skal registreres
d. 28 december 2010

Danske neurologer vil nu registrere CCSVI-opererede i Sclerosebehandlingsregistret. På den måde er der mulighed for at følgepatienternes udvikling

Af Louise Wendt Jensen

I december holdt Dansk Multipel Sclerose Gruppe (DMSG) møde, og her blev der enighed om, at CCSVI-opererede for fremtiden skal registreres i Sclerosebehandlingsregistret. Samtidig vil man også fremover bestræbe sig på at registrere alle sclerosepatienter, der går til kontrol på Scleroseklinikkerne, uanset om de er i sygdomsmodificerende behandling eller ej.

DMSG er en gruppe scleroselæger og repræsentanter fra de danske neurologiske afdelinger, der behandler sclerosepatienter. Ideen med at registrere de CCSVI-opererede er, at man på den måde kan vurdere, om CCSVI-operationen har en effekt. Her registreres det nemlig også, hvordan patienternes sygdom udvikler sig, og hvornår de har attakker. Når et tilstrækkeligt antal patienter er registreret, vil man i DMSG se på patienterne og vurdere, om de virker bedre end ikke-opererede matchende kontroller. På den måde kan man vurdere effekten af operationen.

”Det kræver, at der er et vist antal patienter at kigge på,for at der ikke bliver for stor usikkerhed ved resultaterne, og det er mindst 50 patienter,” fortæller professor i Dansk Multipel Sclerose Center på Rigshospitalet, Per Soelberg Sørensen.

Han er initiativtager til registreringen, og understreger,at det selvfølgelig kræver, at de CCSVI-opererede er tilknyttet en neurologisk afdeling og en scleroseklinik.

”Langt de fleste CCSVI-opererede er fortsat i en eller anden form for immunmodulerende behandling og kommer derfor til regelmæssig kontrol, hvor udviklingen af deres sygdom registreres og rapporteres til Sclerosebehandlingsregistret. Derfor er det et godt værktøj for sådan en undersøgelse her,” siger Per Soelberg Sørensen.