Støt os i kampen

Støt os
CCSVI-litteratur under lup
d. 6 januar 2011

Den svenske forening for karkirurgi har besluttet at lave en videnskabelig gennemgang af al den CCSVI-forskning, der hidtil er lavet. Gennemgangen ventes at være færdig senere i denne måned

Af Louise Wendt Jensen, journalist

På opfordring fra Svenska MS/CCSVI-Föreningen har den svenske forening for karkirurgi (SSVS) besluttet at lave en systematisk gennemgang af den litteratur, der er udgivet om CCSVI for at finde ud af, hvad karkirurgerne skal mene om sagen.
Gennemgangen sker i henhold til de såkaldte HTA-regler. HTA står for ”Health Technology Assesment” og er en medicinsk teknologivurdering. Et af elementerne i en medicinsk teknologivurdering, når man skal vurdere forudsætningerne for og konsekvenserne af at anvende ny medicinsk teknologi, er netop en systematisk litteratursøgning af al relevant forskning på området efter helt fastlagte regler.

Anerkendt karkirurg i spidsen

Til at udføre litteraturgennemgangen har man spurgt David Bergqvist, der er professor emeritus i karkirurgi ved institutionen for Karkirurgiska Vetenskaper ved Uppsala Universitet. Han er verdenskendt indenfor karkirurgi og formand for det videnskabelige råd i SBU i Sverige. SBU står for Statens Beredning for Medicinsk Utvärdning og er det offentlige organ, der vurderer videnskabelige kendsgerninger ved nye behandlinger. SBU er den svenske pendant til Center for Evaluering og Medicisnk Teknologivurdering under Sundhedsstyrelsen herhjemme.
David Bergqvist har også i en årrække været rådgiver for Socialstyrelsen, der er den svenske sundhedsstyrelse, og han har tidligere lavet flere af den slags videnskabelige gennemgange.

Resultater i januar

”Jeg regner med at være færdig en gang senere i denne måned,” siger David Bergqvist, der skal samarbejde om projektet med Anders Wanhainen, der er formand for den svenske forening for karkirurgi, og som ligeledes er tilknyttet Uppsala Universitet.
Resultatet af undersøgelsen vil derefter blive offentliggjort i et videnskabeligt tidsskrift, højst sandsynligt indenfor karkirurgi.
Hvorvidt David Bergqvist selv tror på fænomenet CCSVI, ønsker han ikke at udtale sig om:
”Man skal ikke have forudfattede meninger, når man går i gang med den slags. Nu skal jeg sætte mig ned og læse først, og så må vi se, hvad min undersøgelse viser,” siger David Bergqvist i telefonen fra Uppsala.