Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Canadiske forskere finder behandling, der måske kan blokere udviklingen af sclerose

Behandlingen har endnu kun vist effekt i mus, men skal nu også afprøves på mennesker

Hvis man blokerer det molekyle, der kaldes MCAM, kan man udskyde sclerosens gennembrud og bremse sygdommens udvikling. Det har et forskerhold fra CHUM Research Centre og Montreal Universitet i Canada fundet ud af. Efter at have kigget på mus med en scleroselignende sygdom og celleprøver fra mennesker med sclerose.

Blod/hjernebarrieren forceres

Hos raske mennesker er hjernen beskyttet fra angreb af det, man kalder blod/hjernebarrieren. Den gør, at immunceller – de der også kaldes lymfocytter – ikke kan finde vej fra blodet over til centralnervesystemet. Men hos mennesker med sclerose sker der det, at de to typer lymfocytter, der hedder CD4 og CD8 alligevel på en eller anden måde krydser blod/hjernebarrieren, og dermed får fri adgang til at angribe nervecellernes beskyttende fedtskede – myelinet – inde i hjernen og rygmarven.

50 procents reduktion af sygdommen

De canadiske forskere har fundet ud i 2008 ud af, at MCAM er nødvendig for at CD4 og CD8 kan komme over blod/hjernebarrieren. Så når de blokerer aktiviteten af MCAM, så reducerer de også sygdomsaktiviteten i mus, der er blevet påført en scleroselignende sygdom. Forskerne så helt op til en 50 procents reduktion af sygdommen hos musene, når de blokerede MCAM.

Blokerende lægemiddel

Forskerholdet arbejder nu sammen med en virksomhed, der hedder Prothena, som har udviklet et lægemiddel, der kan blokere MCAM. Lægemidlet kaldes i øjeblikket PRX003 og kan altså gennem at blokere MCAM forhindre, at lymfocytter trænger ind i hjernen og ødelægger nervecellerne.

Test på mennesker

Prothena regner nu med her i slutningen af juni at begynde at teste PRX003 i raske mennesker for at sikre sig, at lægemidlet er sikkert at bruge. Hvis det er tilfældet vil de gå videre og afprøve det mod både sclerose og psoriasis, hvor man ser nogle af de samme mekanismer som hos sclerose.

Læs et resumé af forskningen her i det videnskabelige tidsskrift Annals of Neurology