Støt os i kampen

Støt os
Canadisk CCSVI-forskning
d. 26 juli 2011

Den canadiske regering afsætter penge til at operere et antal patienter for at se, om behandling for CCSVI har en effekt

Den canadiske regering har besluttet, at finansiere et fase 1 og fase 2 forsøg med CCSVI-behandling, som skal sættes i gang så hurtigt som muligt. Højest sandsynligt dog ikke tidligere end i starten af næste år, fordi mange detaljer endnu skal falde på plads.

På anbefaling

Beslutningen om de kliniske forsøg kommer efter en anbefaling fra Det canadiske Institut for Sundhedsforskning. Instituttet nåede frem til den modsatte konklusion sidste år (se tidligere nyhed her: http://www.scleroseforeningen.dk/da/Service/2011/2010/Canadisk-ekspert-g...), men den gang bestemte man, at en gruppe videnskabelige eksperter skulle granske litteraturen om CCSVI yderligere. Og det er altså den gruppe, der nu mener, at der er nok beviser for abnorme vener hos MS-patienter til at gå i gang med en undersøgelse.

Hårdt pres

Beslutningen kommer efter lang tids pres fra canadiske sclerosepatienter og deres pårørende for at få behandlingen tilbudt i Canada. Mange tusinder er rejst udenlands og har på egen hånd finansieret et CCSVI-indgreb.

Regeringen har ellers indtil nu fastholdt, at man ville vente på resultaterne fra de syv store forskningsprojekter sponsoreret af de amerikanske og canadiske scleroseforeninger. (http://www.scleroseforeningen.dk/da/Service/2011/2010/Naesten-15-million...)

Beviser nok

Projekterne kigger alle på, hvor mange sclerosepatienter, der egentlig lider af CCSVI, og hvilke scanningsmetoder, der er mest optimale for at fastslå, om man lider af CCSVI eller ej.

Men i ingen af projekterne går man decideret i gang med at operere patienter. Ekspertgruppen har gennemgået de resultater, der allerede foreligger fra projekterne og vurderet, at der nu er tilstrækkelig meget, der tyder på, at sclerosepatienter oftere har abnorme vener end andre.