Byt for en god sag 2012

29. februar 2012
Fire unge mænd fra Egmont Højskolen ved Odder har startet et bytte-projekt, hvor målet er at samle penge ind til Scleroseforeningen

Af Kitt Kragelund

I et af fagene på Egmont Højskolen blev eleverne sat på opgaven at lave et projekt. Og således blev Byt for en god sag 2012 virkelighed. Det er fire unge mænd, der står bag projektet, hvor der byttes for at samle penge ind til Scleroseforeningen.

- Vi skulle lave et projekt i grupper, og jeg synes bytte-idéen var en rigtig god idé. Det var de andre bare med på, fortæller Casper Lykke, der er det ene medlem i gruppen.

På gruppens facebookside kan interesserede byde på en byttehandel med den genstand gruppen har. Eneste krav er, at den nye genstand gruppen bytter sig frem til skal have en højere værdi.

Fra vaskeklude over kaffen til fodbold

Byt for en god sag 2012 så dagens lys 1. februar. Da havde højskolens plejeafdeling doneret en pakke engangsvaskeklude til en værdi af ca. 12 kr. Vaskekludene blev byttet til et Bodum termokaffekrus, der igen blev byttet til en kasse Carlsberg øl. Ølkassen blev byttet til Football Manager 2012 PC spil, der lige nu kan bydes på.

- Alle kan byde ind, med hvad de har. Og så laver vi en god handel for alle parter. Højskolen afholder udgifterne til en eventuel transport, og hvis nogle har noget større, end pakkeposten kan klare, så finder vi helt klart også en løsning på det, oplyser Casper Lykke.

Projektet sluttes af med auktion den 10. juni 2012. Facebookgruppen har i skrivende stund 226 personer, der synes godt om den, og stifterne håber på mange flere.

Målet er højt

De unge håber, at deres aktive indsats om at gøre noget godt vil få en betydning. Derfor har de heller ikke sat noget mindstebeløb på, for hvad de ønsker at opnå.

- Jamen vi håber, at kunne få så meget som muligt ud af det. Hvorfor sætte ens forventninger til 80.000 kr. hvis man måske kan få 100.000 kr.? Idéen kom fra et canadisk projekt, hvor en mand gennem 14 handler startede med en papirclips og endte med et hus. Intet er umuligt, smiler Casper Lykke.

Gruppen håber at komme i både lokale og regionale medier, for på den måde at promovere projektet og få flere gode byttehandler i gang.

Scleroseforeningen får pengene

At beløbet fra den endelige auktion skal gå til Scleroseforeningen, er ikke et tilfælde. Casper Lykke har tidligere lavet frivilligt arbejde for foreningen, da hans far har sclerose.

- Jeg håber, han er stolt af, at jeg går aktivt ind i kampen mod hans sygdom. Derudover giver det bare meget at gøre noget for andre. Man bliver glad af at give, fortæller Casper Lykke, og hans gruppekammerat Oscar Arvidssen fortsætter

- Det betyder, at vi har en god samvittighed. Vi hjælper andre med det, vi kan hjælpe med.

Gruppen har gennem hele forløbet været enige om, at Scleroseforeningen skal have overskuddet. Det på trods af, at tre af gruppens fire medlemmer selv sidder i kørestol grundet andre sygdomme. Rasmus Skriver har muskelsvind, Oscar Arvidssen lider af rygmarvsbrok og Kasper Petersen er spastisk lammet.

Medmenneskelig kærlighed

Det er de fire unge mænd, der selv har sammensat logoet til projektet. De har lånt en skabelon, og tilføjet projektets navn og hjertets røde farve.

- Hænderne der holder om et hjerte er dét, det hele handler om. Medmenneskelig kærlighed og omsorg. Vi vil hjælpe andre, fortæller Casper Lykke.

De unge mænd har været i Radio Diablo på Sydfyn, og håber at kunne gøre meget mere reklame for projektet, som det skrider frem, og byttehandlerne bliver større.

Hvis du gerne vil vide mere om projektet Byt for en god sag 2012 og måske bytte dig frem til en god handel i en god sags tjeneste, så kan du finde gruppen på Facebook ved at søge på Byt for en god sag 2012 eller klik her.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.