Byferie er ikke let alle steder

24. februar 2011
Der er stor forskel på provins og hovedstad, når turistattraktionerne informerer om tilgængelighed

Det er svært at få information om adgangsforholdene til attraktioner i de fire største byer i Danmark. Der er stor forskel på, om man vil besøge museer i København eller i Ålborg.
Det er ”Foreningen Tilgængelighed for alle”, der har undersøgt de danske storbyer og deres attraktioner – og hvor gode de er til at informere om tilgængelighed.

Godt at vide inden besøg
Hvis man har funktionsnedsættelse har det stor betydning, at man kan få pålidelig information om tilgængeligheden til museer og forlystelser, inden man planlægger et besøg. Er man dårligt gående, har nedsat syn eller sidder i kørestol vil man ikke planlægge et besøg uden at have vished for, at man rent faktisk også kan opleve det, man regner med at kunne opleve.
Godadgang.dk giver overblik
På hjemmesiden godadgang.dk kan man finde alle de steder i Danmark, der er registreret og mærket for tilgængelighed.  I København har rigtig mange museer, oplevelser og forlystelser valgt at informere gæsterne om tilgængeligheden og dermed åbnet for at endnu flere kan planlægge at besøge stederne.

Provinsen halter
Anderledes ser det ud for Århus, Odense og Ålborg. Mens listen over tilgængelighedsmærkede steder i København rummer godt 45 interessante steder, er der i Odense, Århus og Ålborg kun tale om et fåtal.

Læs mere om tilgængelighed
Stederne kan blive registreret på hjemmesiden godadgang.dk – hvor du også kan se listen med 45 steder i København, der informerer om tilgængelighed.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.