Gå til hovedindhold

Brug det nye år på seksualitet og intimitet

13. januar 2016
Kort fortalt
Som lovet i sidste udgave af foreningens nyhedsbrev Lev med SCLEROSE får du her inspiration til, hvordan du kan bruge det nye år på at sætte fokus på dit parforhold og sexliv.
Thumbnail Så kom vi ind i 2016, og mange bruger årsskiftet til refleksion og fortsætter for det nye år. Nytårsfortsætter kan være en rigtig god idé, og jeg kan kun anbefale, at du og din partner sætter året i kærlighedens, intimitetens og seksualitetens tegn. For i en hverdag med sygdom og mange udfordringer og nederlag, kan de små stunder med intimitet, seksuel tilfredsstillelse og samhørighed være det, der giver overskud og gør det hele til at holde ud – både for dig og din partner.MEN – det er vigtigt, at du ikke spænder buen alt for hårdt! Du har garanteret før prøvet at have nytårsfortsætter, som du holdt i 14 dage, blot for at falde i og sidde med skuffede forventninger og en følelse af ikke at slå til. Det har de fleste af os. Når du så samtidig har sclerosen at slås med, kan sygdommen nemt komme til at spænde ben for alle dine gode intentioner. Du kan pludselig få et attak eller blive forhindret af sygdommen på anden måde i at gøre det, du har sat dig for. Men det betyder ikke, at du og din partner ikke kan bruge 2016 på at styrke intimiteten og seksualiteten og få en masse gode stunder og øge følelsen af kærlighed og samhørighed mellem jer. Det, der blot er vigtigt at huske på, er, at sætte mål og delmål, som er realistiske og tager hensyn til, hvor du er i din sygdom. 

Lav mål og delmål

Hvis du vælger at bruge 2016 på at arbejde med din seksualitet, kan du lade dig inspirere af disse råd og selv supplere med det, der føles rigtigt for dig.
  • Start med at finde ud af, hvad du ønsker af din seksualitet. Hvad skal den kunne give dig, og hvad er realistisk? Reflekter og over dig selv og din eventuelle partner; hvem er vi hver især, hvad har vi at byde på, og hvordan kan vi bruge det på en realistisk måde? Hvad er vores forventninger? Kan vi leve op til dem, eller skal de måske justeres, så der tages mere hensyn til sygdommen? Kan vi finde på alternativer? Hvilke hjælpemidler kunne vi få brug for? Vær grundig i dette trin, for det betyder rigtig meget for, om du vil få en oplevelse af succes eller fiasko. Find inspiration i mit indlæg om vejen til en ny seksualitet her.
  • Start i det små. Hvis du hele tiden kun tænker på dit drømme-slutresultat, kan du miste modet undervejs, fordi det kan føles, som om der er uendelig lang vej. Sæt pris på de små sejre og ros dig selv for de fremskridt, du gør.
  • Lav delmål og sæt dem i system. Det kan måske virke mærkeligt at planlægge seksualiteten, men det er vejen frem, hvis du gerne vil have resultater. Uden mål og delmål kan alle de gode intentioner hurtigt blive glemt i en travl hverdag med sygdom. Lav derfor små delmål, som du véd, du kan overholde, det kan f.eks. være: I januar skal vi fokusere på at kysse mere – dybe, lange, intime kys. I februar fokuserer vi på at være mere intime – får børnene passet, spiser gode middage, kigger hinanden dybt i øjnene. I kan eventuelt bruge intimøvelsen, som I kan finde her.  I marts prøver vi 5 forskellige stillinger, vi har bestemt på forhånd, og mærker efter, hvilke der fungerer bedst i forhold til sygdommen. I april begynder vi at finde og bruge hjælpemidler (se f.eks. min mini-guide til erotiske hjælpemidler her) osv. osv.
  • Før dagbog, hvor du noterer dine forbedringer, så du sort på hvidt kan se, at det, du gør, faktisk gør en forskel, selvom det måske ikke altid føles sådan.

Vær god ved dig selv

Og husk så hele tiden at være tålmodig og blid ved dig selv. Lad være med at slå dig selv oven i hovedet over det, der ikke lykkes; se, om du ikke i stedet for kan fokusere på de ting, der lykkes og glæde dig over det, uanset hvor lidt det er. Det er nemlig sådan, at det, vi fokuserer på, har det med at vokse. Så hvis du fokuserer på det, du ikke kan, kan du blive ked af det, gal og bitter, og så får du endnu sværere ved at få succes med nye ting. Men hvis du fokuserer på det, der virker og glædes over det, kan du nemmere finde energi til at få succes med endnu flere ting. Find også inspiration i mine tidligere klummer her i nyhedsbrevet, som du kan finde en oversigt over her.  I næste nyhedsbrev fortæller jeg om, hvad du kan gøre, hvis du slet ikke føler, du har overskud til at arbejde med din seksualitet, og hvad du kan gøre, hvis du prøver og prøver, men bare slet ikke synes, at noget af det vil lykkes. Hvad gør du, hvis det hele bare føles som en fiasko? Hvis du føler, du har behov for yderligere vejledning, vil jeg anbefale dig at kontakte en autoriseret sexolog eller terapeut eller en af sexologerne i Ry eller Haslev. I mellemtiden er du velkommen til at skrive til mig på sexolog@elseo.dk, hvis du har forslag til emner, du godt kunne tænke dig, jeg skriver om. Du kan også følge mig på Facebook: https://www.facebook.com/elseo.dk, hvor jeg jævnligt poster links til blogindlæg om sygdom og seksualitet. Du kan også finde dem på min hjemmeside: www.elseo.dk  Rigtig god fornøjelse – og godt nytår!  
Der er ingen kommentar endnu

Tilføj kommentar

Dit navn

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
Vær opmærksom på at din kommentar er offentlig.