Bliv vaccineret mod influenza

8. oktober 2012
Nu er det igen tid til at blive vaccineret mod influenza og som sclerosepatient, er der stor sandsynlighed for, at du kan få vaccinationen gratis. Neurologerne anbefaler, at man lader sig vaccinere

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Så er der her fra 1. oktober igen blevet åbnet op for influenzavaccinationer og personer, der er i særlig risiko for at blive alvorligt syge af influenza kan få vaccinationen gratis. Det gælder hvis man er over 65 år, har en kronisk sygdom er svært overvægtig, det vil sige har et BMI på over 40 eller er gravid og mere end 12 uger henne. Førtidspensionister kan også blive vaccineret gratis.

Nedsat lungefunktion

I forhold til at være kronisk syg skal man som sclerosepatient have nedsat lungefunktion for at være sikker på at få vaccinationen gratis, eller din læge eller speciallæge skal vurdere, at du har så alvorlige følgevirkninger af din sygdom, at influenza udgør en sundhedsrisiko. I sidste ende er det altså en lægelig vurdering, om du som sclerosepatient kan få vaccinationen gratis. Ellers skal du selv betale de cirka 150 kroner vaccinationen koster.

Influenza forværrer symptomer

Uanset hvad mener neurologerne dog, at det er en god idé, at du som sclerosepatient bliver vaccineret. Finn Sellebjerg, neurolog og overlæge på Rigshospitalet og formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg sagde sidste år under influenzasæsonen:
”Mennesker med sclerose får oftest udtalt forværring af deres sclerosesymptomer, når de har influenza. Det kaldes et pseudoattak og kan ses i forbindelse med infektioner, der giver feber, og skyldes et temperaturafhængigt fald i nervernes ende til at lede normale impulser.”

Attakrisikoen forøges

Symptomerne ved et pseudoattak er som regel af forbigående karakter, men risikoen for at få et reelt attak øges også flere gange, hvis man har influenza. Vaccinationen i sig selv øger dog ikke risikoen for at få et attak. Tilbuddet om gratis vaccination gælder frem til 31. december, medmindre du er gravid i andet eller tredje trimester, så kan du få vaccinationen helt frem til 1. marts. 2013.

Flere vaccinationssteder

Du kan få en vaccination ved at bestille tid hos din læge, holde øje med vaccinationstilbud i lokalavisen eller se efter vaccinationstilbud på kommunens hjemmeside. Man er ikke beskyttet mod influenza, selv om man har haft sygdommen før, fordi influenzatyperne ændrer sig hele tiden. Sidste år var influenzaen meget mild, men det ændrer sig fra år til år.

Læs mere om influenzabeskyttelse her hos Sundhedsstyrelsen

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.