Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Blandede resultater fra nye medicinstudier
d. 25 august 2011

Fase tre-studier for både leukæmimedicinen alemtuzumab og for tabletten laquinimod er nu offentliggjort. Ingen af midlerne lever op til alle opsatte mål, men virksomhederne er alligevel positive

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Hen over sommeren er der blevet offentliggjort fase tre- resultater fra studier med både Alemtuzumab og Laquinimod, der er to slags ny sclerosemedicin, som forskellige medicinalvirksomheder arbejder på at udvikle.

Patienter i tidlig fase
Studiet med Alemtuzumab, der er et godkendt som leukæmimedicin, har foregået over to år. I studiet har man undersøgt 581 personer med tidlig attakvis sclerose. Der er tale om patienter, der ikke tidligere har fået medicin, som tilfældigt udvalgt blev sat i behandling med enten Alemtuzumab eller Rebif (beta interferon).

Reduceret attakrate
De patienter, der fik Alemtuzumab, fik det intravenøst i fem dage, og derefter igen over tre dage et år efter. De der var på Rebif fik en standarddosis tre gange om ugen i injektioner under huden. Efter to års behandling var attakraten for dem på Alemtuzumab 55 procent mindre end for dem på Rebif.

Andet succeskriterie fejler
Til gengæld så man ikke mindre sygdomsprogression hos Alemtuzumab-gruppen i forhold til Rebiff-gruppen, hvilket også var et af succeskriterierne for studiet. Genzyme, et datterselskab af Sanofi, der står bag udviklingen af Alemtuzumab, mener dog, at det skyldes, at alle forsøgspersonerne var i så tidligt et forløb af deres sygdom, at sygdommen var relativt stabil hele tiden hos både dem, der fik Rebif og Alemtuzumab.

Venter på endnu et studie
I et andet fase tre-studie, der pågår i øjeblikket med sclerosepatienter, der er på et mere fremskredet stadie af deres sygdom, satser firmaet på, at der vil være større forskel på virkningen af Rebif og Alemtuzumab i forhold til sygdomsprogression. Resultater fra det studie ventes at blive offentliggjort sidst på året.

Ansøgning om godkendelse 2012
Af bivirkninger ved Alemtuzumab sås i studiet hovedpine, udslæt, feber, kvalme og kuldegysninger, og et øget antal infektioner, som virksomheden karakteriserer som milde til moderate.
Virksomheden konkluderer ud fra resultaterne, at de regner med at søge om at få Alemtuzumab godkendt i både USA og EU i starten af 2012.

Laquinimod fejler
Samme intention om godkendelse har virksomheden Teva Pharmaceuticals, der står bag tabletten Laquinimod til attakvise patienter. De skriver godt nok ikke, hvornår de vil søge om godkendelsen, men de er også godt tilfredse med Laquinimod, selvom heller ikke den medicin lever helt op til forventningerne.

Korrigerede resultater
I et fase tre-studie, hvor Laquinimod blev testet på over 1300 patienter med attakvis sclerose mod placebo i to år, så man ikke en signifikant reduktion i antallet af attakker ved brug af Laquinimod i forhold til placebo. Virksomheden mener dog, at det skyldes, at der var nogle forskelle i MR-parametre mellem placebogruppen og Laquinimod-gruppen fra starten. Korrigerer man for disse forskelle, er der en reduktion af attakraten på 21,3 procent om året.

Arbejdet fortsætter
Desuden ser virksomheden et 27,5 procent mindre svind af hjernevæv hos Laquinimod-patienterne end hos placebo-gruppen. Dermed konkluderer Teva, at der er god grund til at fortsætte med udviklingen af Laquinimod, og at de agter, at få tabletten godkendt i både USA og Europa.

Pressemeddelelsen om forsøget med Alemtuzumab (på engelsk)