Støt os i kampen

Støt os
Behandling på Tværs
d. 11 marts 2011

Læs hvad der skete, da homøopaten og den neurologisk overlæge skulle samarbejde

Af Erik Jensen

Op mod halvdelen af danskerne forsøger sig med alternativ behandling, så der er stort behov for at bygge bro mellem behandlere fra det etablerede sundhedsvæsen og det alternative. Det gjorde Scleroseforeningen med Projekt Behandlerteam. Fem etablerede og fem alternative behandlere samarbejdede, og 191 patienter med sclerose gennemførte forskellige kombinationer af behandling i det seksårige forskningsprojekt.

Bedre behandling

Projekt Behandlerteam havde to overordnede mål:
● At udforske muligheder for at forbedre behandlingsresultater gennem at kombinere etablerede og alternative behandlinger
● At udvikle en model til brobygning mellem etablerede og alternative behandlere.

Deltagerne fortæller

Bogen ”Behandling på Tværs” fortæller om, hvad der kom ud af Projekt Behandlerteam.  Fire af deltagerne kommer med deres oplevelse med kombinationen af behandlinger, og samtlige behandlere fortæller om deres erfaringer fra et samarbejde, som var nyt for alle.

Løft i livskvaliteten

Mange deltagere oplevede store forbedringer, og projektet dokumenterede et klart løft i livskvalitet ved at kombinere behandlinger. Et andet markant resultat fra Projekt Behandlerteam er synliggørelsen af den store betydning, patientens eget engagement i behandlingen har.  Patientens rolle er langt mere afgørende for effekten af behandling, end vi hidtil har troet, siger forskerne og andre involverede i projektet.

Debat skal fortsætte

Når det gælder brobygning og samarbejde mellem behandlerne viste Projekt Behandlerteam stor vilje til at opnå fælles resultater, men også store udfordringer i form af forskellig opfattelse af blandt andet sundhed og sygdom.
Bogen Behandling på Tværs munder ud i fem centrale problemstillinger, når det gælder samarbejde mellem etablerede og alternative behandlere, og stiller de gode spørgsmål beregnet til videre debat og dialog.

Koster 195 kr.

Bogen er på 138 sider, illustreret, og koster 195 kr. i vejl. udsalgspris. Den kommer til salg på Scleroseforeningens web-shop fra på tirsdag den 15. marts og kan desuden bestilles hos foreningens sekretariat, tlf. 36463646.