Basiskursus: Giv kompetencerne et spark

10. marts 2014
Det er spændende og sjovt at være frivillig i Scleroseforeningen. Især fordi kvalitet og kompetence er nøgleord for de frivillige.
Nu giver vi kompetencerne et spark i vejret, og Dronningens Ferieby vil syde af kreativitet, erfaringsudveksling og netværksdannelse, når vi samler lokalafdelingernes frivillige til basiskursus.  For dig som er aktivAlle medlemmer, der er aktive enten i en lokalafdelings bestyrelse eller i en af de tre undergrupper: politik-, netværks- eller info & pr gruppen. Kurset er for medlemmer, der ikke tidligere har deltaget på basiskurset, eller medlemmer der har skiftet funktion efter sidste kursus. Man tilmelder sig som enkeltperson, så man er ikke afhængig af om der er andre fra ens egen bestyrelse eller undergruppe, der vil deltage.

Du bliver klædt godt på

På dette kursus vil vi både give dig kendskab til Scleroseforeningen, hvordan den er opbygget og hænger sammen som organisation og klæde jer på til at varetage bestyrelsesarbejdet samt de opgaver I har som frivillige i lokalafdelingerne. Her ud over vil der også være rig mulighed for erfaringsudveksling samt socialt samvær med frivillige fra hele landet.

De gode redskaber

På dette kursus får du en overordnet introduktion til Scleroseforeningen og de tilbud, der er til dig som frivillige. Du vil også få en introduktion til konflikthåndtering så du får nogle redskaber til at skabe et godt samarbejdsmiljø. Her ud over vil der være workshops, hvor der arbejdes med de forskellige opgaver og områder som I arbejder med ude i jeres lokalafdelinger. Der vil være en workshop for formænd, sekretærer og andre, der har en ledelsesfunktion i lokalafdelingen, en for kassererne og her ud over er der workshops for de tre hovedopgaver netværk, info / pr og politik. På ansøgningsskemaet melder du dig til den workshop som du gerne vil deltage i.
  • Ledelsesworkshoppen: er for formænd, sekretærer og andre, der har en ledelsesfunktion i lokalafdelingen. Her arbejdes der med følgende emner: At tage lederskab og sætte det rigtige hold. Hvilke rammer skal der til for at holde det gode møde og hvordan sætter vi de rigtige mål og hvordan når vi de mål vi har sat?
  • Kassererworkshoppen: Kassererne får en generel gennemgang af regnskabet og bogføringsmetoder. Der arbejdes med hvordan man laver en kontoplan, et årsregnskab samt et budget. Dette kursus henvender sig til dem, der har behov for en grundlæggende introduktion til regnskabsprogrammet.
  • Netværksworkshoppen: er for alle der arbejder med, eller gerne vil i gang med at arbejde med, netværksaktiviteter. I denne workshop arbejdes med følgende emner; Hvad er et godt netværks arrangement? Hvilke forskellige arrangementer skal vi afholde og hvilke arrangementer kan vi med fordel afholde sammen med andre lokalafdelinger? Hvad er succeskriterierne?
  • Info og PR workshoppen: for alle der arbejder med, eller gerne vil i gang med at arbejde med, info og pr aktiviteter. I denne workshop arbejdes med hvordan man organiserer og laver forskellige events. Der tages udgangspunkt i forskellige koncepter som allerede er beskrevet og deltagernes egne idéer. Her ud over arbejdes der med kontakten til pressen samt sponsorer.
  • Politik workshoppen: for alle der arbejder med, eller gerne vil i gang med at arbejde med, lokal handicappolitik. I denne workshop arbejdes der med spørgsmål som; Handicap politik i kommunerne - hvad er det? Hvad synes Scleroseforeningen er vigtige områder? Kan vi få indflydelse? Hvordan?

Kursusform

I de forskellige workshops vil det være fagfolk herfra sekretariatet samt organisations-konsulenterne, der varetager undervisningen. Søndag arbejder vi med en case, hvor der bliver mulighed for at bruge den viden og de redskaber, I har fået i de forskellige workshops. Dette kursus vil veksle mellem teambuildingsøvelser, oplæg, dialog, workshops, gruppearbejde og en del af læringen er baseret på interaktionen mellem kursusdeltagerne. I midten af maj måned vil du modtage nogle spørgsmål, som du skal besvare som forberedelse til kurset. Praktisk oplysninger

Dato, sted og tidspunkt

Kurset bliver afholdt i Dr. Ferieby i Grenaa den 20. til 22. juni med ankomst fredag kl. 17 og afrejse søndag kl. 14. Har du brug for at hvile dig før fredagens program vil der være mulighed for at ankomme tidligere. Dette aftales med organisationskonsulent Michelle Charlton.

Pris

Det koster ikke noget at deltage. Kørselsudgiften til Grenaa dækkes af lokalafdelingen. Har denne ikke økonomi til dette, kan aktivitetspuljen søges.

Tilmelding og ansøgningsfrist

Man tilmelder sig ved at udfylde ansøgningsskemaet som sendes eller mailes til Scleroseforeningen, Mosedalvej 15, 2500 Valby eller e-mail info@scleroseforeningen.dk inden den 1. maj 2014. Ansøgningsskemaet ligger her

Spørgsmål til kurset

Har du spørgsmål vedr. kurset kan du kontakte Michelle Charlton enten på e-mail mch@scleroseforeningen.dk eller på tlf. 30 59 19 11. Ansøgningsfristen er fredag d. 22 april og omkring en uge, herefter får man svar om, man er optaget på kurset eller ej.

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.