Støt os i kampen
for et bedre liv

I kampen mod sclerose, udgør offentlig støtte kun 4% af vores udgifter. Din donation er afgørende!
DKK
DKK
Støt os
Antijantelovs-underskrifter til Torben Rønje
d. 30 august 2007

Jan Skødsbæk er træt af utaknemmelige, gnavne mennesker. Nu har han startet en underskriftsindsamling for at takke Torben Rønje, som har doneret fem mio. kroner til scleroseforskning.

Af Lotte Bach Hansen

Underskriftsindsamlinger på nettet bliver mere og mere populære. Metoden er nem og effektiv, og nu er scleroseramte Jan Skødsbæk også hoppet med på bølgen. Han har startet en indsamling af takke-underskrifter til Torben Rønje. Takken er affødt af Torben Rønjes donation på fem millioner kroner til forskning i sclerose.

Torben Rønje, som er tidligere direktør for og medstifter af Sjælsø Gruppen, har selv sclerose. I efteråret 2006 donerede han en million kroner til, at scleroseramte, kan komme på næsten gratis ferie i sydens sol. Nu er han på banen igen med fem millioner kroner til scleroseforskning.

Jan Skødsbæks mål med indsamlingen er meget klart. Han vil vise Torben Rønje, at mange er taknemmelige for donationen. Jan Skødsbæk har nemlig på fornemmelsen, at alle er taknemmelige for forskernes indsats, når nye store resultater bliver offentliggjort. Men ikke mange tænker på, hvor pengene, som finansierer forskningen, kommer fra.

"Jeg synes, at der er alt for mange, som tænker: "Manden har masser af penge, og så render han og spiller smart. Og han trækker jo alligevel bare det hele fra i skat.." De folk har frygteligt ondt i røven, og jeg synes helt ærligt, at de er nogle kvajpander," konstaterer Jan Skødsbæk bramfrit.

Og som han siger:

"Selvom manden bruger sit skattefradrag, så har han jo altså lagt en pæn sjat af de 5 millioner alligevel."

Derfor har Jan Skødsbæk besluttet sig for at vise, at der også er mennesker som ser på fem millioners donationen med beundring og taknemmelighed.

"Jeg synes, at man skal være taknemmelig i stedet for at være en del af janteloven," siger Jan Skødsbæk.

Resultatet er blevet en underskriftsindsamling på nettet.

"Jeg tænkte, at hvis der var flere, der ville give sig til kende, så skulle de også kunne være med. Jeg kunne også bare have sendt ham et brev selv, men det, syntes jeg, ville virke åndssvagt. Når indsamlingen slutter, printer jeg underskrifterne ud, skriver et kort brev og vedlægger underskrifterne. Så kan Torben Rønje se, at der er nogen, der sætter pris på hans donation," siger Jan Skødsbæk.

Indtil nu har Jan Skødsbæk fået 63 underskrifter. Han vil gerne have flere, inden indsamlingen slutter den 15. februar. Men han havde ikke nogen klar forestilling om, hvor mange underskrifter der ville komme, da han startede indsamlingen. Derfor er han fuldt ud tilfreds, lige meget hvad resultatet bliver. Det eneste, der skuffer ham lidt, er, at mange har læst hans indlæg uden at skrive under. Men som han siger:

"Vi, der gerne vil sige tak, skal da gøre det."

Resten må selv om det, synes han. Jan er i hvert fald taknemmelig for donationen. Og selvom han ikke selv får direkte gavn af forskningen, er der andre, der gør.

"Jeg får intet ud af lige nøjagtigt de penge, for jeg kan ikke tåle beta-interferon, som pengene skal bruges til at forske i. Men derfor kan man jo godt sige pænt tak for tanken."

Klik her, hvis du vil skrive under på Jan Skødsbæks underskriftsindsamling:

Fakta om donationen:

- Torben Rønjes donation er blevet givet til Per Soelberg Sørensen

- Per Soelberg er overlæge, professor og leder af Dansk Multipel Sclerose Center, Neurologisk Klinik, Rigshospitalet.

- De fem millioner kroner er øremærket til forskning i biomarkører i blodet.

- De såkaldte biomarkører kan vise effekten af en given behandling af sclerose - for eksempel med beta-interferon.