Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Ansøgning om ny sclerosetablet indleveret i USA
d. 10 oktober 2011

Lægemiddelvirksomheden Sanofi-Aventis har indsendt en markedsføringsgodkendelse på deres sclerosetablet Teriflunomid i USA. Europa følger snart efter. Der er netop kommet nye resultater for pillen

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

En ny sclerosetablet er nu på vej til markedet. Det drejer sig om lægemidlet Teriflunomid, som lægemiddelkoncernen Sanofi-Aventis udvikler. Teriflunomid er udviklet ud fra et medikament, der hedder leflunomid, som bruges til behandling af ledegigt og som har en dæmpende effekt på immunsystemet.

Ansøgninger i gang
Sanofi-Aventis har udviklet Teriflunomid som en tablet, der skal tages en gang daglig og indlevered ei august en markedsføringsansøgning til FDA, de amerikanske sundhedsmyndigheder. Lægemiddelkoncernen regner med, at gøre det samme til den europæiske lægemiddelmyndighed, EMA, i første kvartal af 2012.

Stort multicenterforsøg
Der er netop i fredags offentliggjort nye data for Teriflunomid i det videnskabelige tidsskrift The New England Journal of Medicine. Resultaterne er offentliggjort af en forskergruppe, der er sponsoreret af Sanofi-Aventis og er fremtaget på baggrund af 1088 patienter med attakvis sclerose fra 126 sclerosecentre i 21 lande.
Patienterne var mellem 18 og 55 år, lå mellem 0 og 5,5 på EDSS-skalaen og havde haft mindst et attak i året inden forsøget eller mindst to attakker i de to foregående år. De blev tilfældigt udvalgt til enten at få placebo, en 7 mg Teriflunomid-tablet eller en 14 mg Teriflunomid-tablet.

Nedsat attakrisiko
Resultatet var, at de patienter, der tog Teriflunomid-tabletter nedsatte deres risiko for at få attakker med 31 procent. Uanset om de tog 7 eller 14 mg-tabletter. Ud af dem der tog tabletterne var 53,7 procent af dem der tog 7 mg attakfri i de to år studiet stod på. Det samme gjaldt for 56,5 procent af dem der tog 14 mg tabletterne, mens det kun gjaldt for 45,6 procent af dem, der tog placebo-tabletter.

Tablet er en fordel
På Rigshospitalet mener neurolog og overlæge Finn Sellebjerg, at der er én væsentlig fordel ved Teriflunomid.
”Effekten af Teriflunomid svarer nogenlunde til effekten af interferon-beta og Copaxone, mendet er en tabletbehandling i stedet for en injektionsbehandling, hvilket naturligvis er nemt for patienten,” siger Finn Sellebjerg, der er formand for Scleroseforeningens forskningsudvalg.

Jo flere præparater, jo bedre
Finn Sellebjerg mener, at det er fint, at der måske kommer endnu et sclerosemiddel på markedet, selvom tabletten Gilenya allerede er registreret. Dog som en såkaldt andenvalgsbehandling.
”Vi ved endnu ikke, hvordan Teriflunomid bliver registreret, men det er forventningen, at det vil blive en førstevalgsbehandling. Det er under alle omstændigheder en fordel at have så mange præparater som muligt at vælge imellem, da både effekt og bivirkninger af en behandling forventligt er forskelligt fra person til person,” siger Finn Sellebjerg.

Års ventetid
Det er umuligt at sige, hvornår Teriflunomid eventuelt vil være på markedet, da lægemiddelmyndighedernes behandling af forskellige produkter kan variere meget, men der går i hvert fald et par år, før tabletten kan være tilgængelig for danskerne. Forudsat at den overhovedet bliver godkendt til det europæiske marked.