Ansøgning om endnu en sclerosetablet i USA

9. marts 2012
Lægemiddelvirksomheden Biogen Idec. indleverede i sidste uge en ansøgning om godkendelse af deres sclerosetablet BG-12 til de amerikanske lægemiddelmyndigheder, og det samme vil snart ske til det europæiske lægemiddelagentur

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Ny sclerosemedicin står i kø for at komme ud på markedet. I oktober sidste år indleverede lægemiddelvirksomheden Sanofi-Aventis en ansøgning om godkendelse af deres sclerosetablet, Teriflunomid, i USA. Og i sidste uge fulgte Biogen Idec så efter med en ansøgning om at få godkendt deres tablet BG-12.

Kendt stof
BG-12 eller dimethylfumarat, som tabletten også kaldes, reducerer attakraten med cirka 50 procent ved indtagelsen af to tabletter dagligt. BG-12 har stor bevågenhed, fordi tabletten indeholder et stof man har kendt gennem mange år og som længe har været brugt mod hudsygdommen psoriasis. Dermed er sikkerhedsprofilen kendt og gennemtestet.

Potentiel førstevalgsbehandling
Finn Sellebjerg, overlæge på Rigshospitalet og formand for forskningsudvalget i Scleroseforeningen siger om tabletten:
”I og med, at sikkerhedsprofilen er så kendt, som den er, er der stor sandsynlighed for, at tabletten vil blive godkendt til førstevalgsbehandling i Europa, når det europæiske lægemiddelagentur begynder at behandle en ansøgning her. Det er spændende, for så kan tabletten gå ind og konkurrere direkte med behandlinger som interferon og Copaxone, hvis prisen bliver rigtig.”

Slipper for sprøjten
I USA har tabletten også allerede fået det, der hedder ”fast track-status”. Det vil sige, at man vil fremskynde godkendelsesprocessen, fordi man mener, at tabletten opfylder et vigtigt behov. Med tabletten har man den fordel, at patienterne ikke skal stikke sig for at få medicin, som det ellers er tilfældet med andre førstevalgsbehandlinger.

Stadig bivirkninger
At sikkerhedsprofilen for stoffet i tabletten er kendt, betyder imidlertid ikke, at der ikke er nogle bivirkninger ved den. Omkring en tredjedel af alle dem, der har afprøvet tabletten oplever rødmen og luft i maven, som kan være ret smertefuldt, og hører man til den gruppe, vil en sådan tablet ikke nødvendigvis være det rigtige valg.

Læs mere om BG-12

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.