Støt os i kampen

DKK
DKK
Støt os
Alternativ ­ behandling: Hvad er du til?
d. 11 juli 2017

Tolv alternativer. Det er dem, vi tager fat i, kigger nærmere på og guider dig igennem. For det er nemlig de alternative behandlingsmetoder, som flest mennesker med sclerose i Danmark tiltrækkes af. Og måske er der også nogle, der inspirerer dig?

Lad os slå det fast med det samme: Det kan være en jungle at finde frem til de behandlingsmuligheder, der passer bedst til dig og dit forløb med sclerose. For listen af traditionelle og alternative muligheder er efterhånden så lang og tilbyder så meget forskelligt, at bare tanken om at starte jagten på den rette behandling kan føles uoverskuelig.

Men alligevel er du måske tiltrukket af idéen om, at der findes andre behandlingsmetoder end den medicinske, som kan hjælpe dig af med de udfordringer, sclerose kan have hevet ind i dit liv. Vi ved ikke med sikkerhed, om de alternative behandlinger, vi kommer ind på her i temaet, vil virke for dig, for forskning er ikke det, der findes mest af på området. Men hvis du synes, at det lyder spændende, så læs videre.
Vi har nemlig udvalgt tolv forskellige alternative behandlingsmetoder, som du kan dykke ned i på de kommende sider.

Ti af de tolv alternative behandlingsmetoder, som du kan læse om på de kommende sider, har vi udvalgt, fordi de ligger i toppen af listen over de mest benyttede alternative behandlingsmetoder blandt danskere med sclerose. Listen stammer fra en ph.d.-afhandling, som Scleroseforeningens sundhedspolitiske chef, Lasse Skovgaard, blev færdig med i 2014.
De sidste to alternative behandlingsmetoder, som du præsenteres for, har i årene siden 2014 været hotte emner og et populært valg blandt flere, der har sclerose. Derfor synes vi også, at du skal høre nærmere om dem.
Men hvad passer mon bedst til dig? De alternative behandlingsformer kan groft sagt deles op i tre grupper. Der er de metoder, som du skal indtage – dem kan du læse mere om på side 12-15. Så er der de metoder, som kræver, at du bevæger dig. Dem kan du læse om på side 16-20, og sidst, men ikke mindst, er der de alternativer, hvor du modtager en form for behandling. Dem kan du blive klogere på på side 21-25.

God fornøjelse!