Afklaring omkring betaling og udskrivning af Fampyra og Sativex

30. januar 2013
Det er nu endelig besluttet, at gangpillen Fampyra og spasticitetsmidlet Sativex stadig skal kunne udskrives af neurologiske speciallæger og betales via enkelttilskud fra Medicinsk Tilskudsnævn
Thumbnail

Af Louise Wendt Jensen, forskningsformidler

Efter input fra et fagudvalg bestående af neurologer og andre fagpersoner, har Rådet for Anvendelse af Dyr Sygehusmedicin (RADS) besluttet, at de symptomforbedrende midler Fampyra og Sativex fremover skal kunne udskrives af neurologiske speciallæger. Det gælder både privatpraktiserende speciallæger og neurologer på hospitalernes scleroseklinikker. Speciallægerne kan så på vegne af patienterne søge om refusion af udgifterne for medicinen via såkaldt enkelttilskud hos Medicinsk Tilskudsnævn.

Dyr medicin for hospitalerne

Overvejelserne har gået på, om alle neurologiske speciallæger – også private - skulle kunne udskrive midlerne på recept, eller om præparaterne kun skulle kunne gives som hospitalsbehandling. Her skulle de så udleveres gratis med den byrde, det ville medføre for hospitalernes budgetter. Fampyra koster næsten 4.000 kroner om måneden per patient, mens Sativex koster omkring 7.500 kroner om måneden per patient.

God beslutning

Hos Scleroseforeningen har holdningen hele tiden været, at det første var at foretrække, og derfor er foreningens direktør Mette Bryde Lind godt tilfreds med beslutningen fra RADS.
”Det er glædeligt, at neurologiske speciallæger bevarer muligheden for at kunne udskrive præparaterne. En del patienter, særligt de progressive, er ikke tilknyttet et hospital og kan heller ikke umiddelbart komme til på grund af ventelister. Men de skal selvfølgelig også have tilgang til medicinen, hvis de kan have glæde af den. Den mulighed bevarer de nu gennem at kunne få en henvisning fra deres praktiserende læge til en speciallæge,” siger Mette Bryde Lind.

Tilskud et år ad gangen

Der vil blive givet enkelttilskud til både Fampyra og Sativex for et år ad gangen, hvis speciallægen efter forskellige tests vurderer, at behandling med præparaterne har en effekt på patienten. Effekten skal derefter genvurderes for, at tilskuddet fortsat kan gives.

Læs mere om, hvilke kriterier du som patient skal opfylde, og hvilken effekt medicinen skal have, for at du kan få tildelt enkelttilskud til de to præparater i behandlingsvejledningerne fra RADS. Se under "Nervesygdomme".

Behandlingsvejledningen og baggrundsnotater fra RADS

Der er ingen kommentar endnu

Dit navn

Ren tekst

• Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.